Markområdet där Brommadepån ligger vid Drottningholmsvägen, mellan Ulvsundaplan och Alviksplan, är 30 000 kvadratmeter stort och ägs av Stockholms stad men hyrs ut till SL.
Depån, från 1944, har tidigare rymt tunnelbanetåg, bussar och fordon från både Nockebybanan och tvärbanan.
Alla Brommadepåns nuvarande byggnader är nu på gång att rivas, skriver SL på sin hemsida.
Samtliga byggnader på depåområdet kommer att rivas. En ny depåbyggnad ska byggas för spårvagnarna på Nockebybanan.
Maria Malm/trafikförvaltningen
I de olika depåbyggnaderna har inredningen börjat plockas ned, och i sommar ska spår och växlar tas bort.
I september ska den stora verkstadsbyggnaden på området rivas.
"Den första byggnaden som rivs är den stora verkstadsbyggnaden och det beräknas börja genomföras i höst", skriver Cajsa Sjöbeck, presskommunikatör på SL, i ett mejl till Mitt i.
På det gamla depåområdet tänker SL bygga en mindre vagnhall, för Nockebybanans spårvagnar.
På gaveln på den nya vagnhallen ska den klassiska SL-skylten placeras, en skylt som i dag sitter i dag på fasaden på den nuvarande depåbyggnaden som vetter mot Drottningholmsvägen.
En del av föremålen i de byggnader som rivs kommer att återanvändas, skriver SL på sin hemsida, en del annonseras ut. Föremål som behålls är de gamla SL-skyltarna och ett konstverk vid entrén.
"Vi hoppas också kunna återanvända material från själva byggnaderna, som betong och tegel, till fyllnadsmassorna, men först behöver materialet analyseras så att det inte innehåller några skadliga ämnen", skriver Cajsa Sjöbeck.
Planerar cirka 400 bostäder
SL:s riv- och ombyggnadsprojekt ska vara klart 2028.
Stockholms stad, som äger marken, vill bygga på det gamla depåområdet. Området är planerat att bli stadskvarter med bostäder, kontor och verksamheter.
Cirka 400 bostäder planeras, liksom kontor och verksamheter, detta tillsammans med en integrerad depå för Nockebybanan med spårområde. Bostäderna är tänkt att byggas på en överdäckning av depåområdet.
"Det är det som ska utredas inom ramen för arbetet med detaljplanen", skriver Elisabeth Lindvall, kommunikatör på exploateringskontoret, i ett mejl till Mitt i.
Även en park, gata och förskola planeras i området.
När byggnaderna rivits kommer marken att saneras. Planen är att bygga bostadshus på området.
Maria Malm/trafikförvaltningen
Byggandet av bostäder och kontor är än så länge i planeringsfasen, inga beslut är fattade. Egentligen skulle spaden ha satts i jorden i januari för bostadsbyggandet men Mitt i skrev samma månad att tidsplanen förskjutits.
Det samråd som planerades nu under maj blir inte av, skriver Elisabeth Lindvall.
"Samrådet kommer läggas längre fram", skriver Elisabeth Lindvall.
Den detaljplan som preliminärt skulle gå ut på granskning i februari 2027 skjuts också den på framtiden.