– Detaljplan var fastställd, geoteknisk undersökning var klar, finansieringen var ordnad, och upphandlingen var igång. Då stoppades projektet, säger Bengt Becker, vice ordförande i Sollentuna Kanotsällskap.

– Ja, den här gången stupade vi verkligen på mållinjen. Spaden var praktiskt taget i marken, säger Ketil Turner som är kassör i kanotsällskapet.

De två eldsjälarna visar runt på anläggningen, som är minst sagt spartansk och som var sliten och för liten redan för tio år sedan.

– Här är omodernt och fallfärdigt. Rena kåkstaden. Vi har inga omklädningsrum och bara sommarvatten via slang. Skulle en förskola eller en fritidsgård ha den här standarden så skulle kommunen stänga den direkt, säger Ketil Turner.

Näst störst i Sverige

Förutsättningarna gör det svårt att attrahera nya medlemmar, framför allt ungdomar, men ändå har kanotsällskapet vuxit det senaste decenniet och är nu Sveriges näst största kanotklubb med sina 800 medlemmar.

– I somras hade vi 100 besökare per dag när det var vackert väder, säger Bengt Becker.

Skridskoklubben har färre medlemmar men sköter liksom kanotklubben uthyrning av utrustning i en av de slitna barackerna. Och en vacker vinterdag beräknas drygt 10 000 personer bege sig på sjön och åka långfärdsskridskor.

Friluftsfrämjandet, Naturskyddsföreningen och Scouterna är positiva till projektet, liksom så gott som varje politiker som har uttalat sig. Men det tycks inte hjälpa, konstaterar Ketil Turner och Bengt Becker.

När föreningarna började arbeta för att bygga en ny anläggning 2011 var planen att sköta det på egen hand, både finansiering och själva bygget. Man siktade på att bli klara på två eller tre år.

– Men det drog ut på tiden med detaljplan och alla tillstånd. Efter några år kom kommunen in och sa att ”vi bygger i stället, det blir bättre”. Okej, tyckte vi då, men sedan har det bara fortsatt att stoppas upp gång på gång och dra ut på tiden, säger Ketil Turner.

Hoppet tändes

Trots upprepade besvikelser tändes hoppet på allvar inför 2020. Detaljplanen hade godkänts redan 2018, och kommunfullmäktige tog beslut om genomförande och finansiering. 2019 genomfördes en geoteknisk undersökning och underlag för upphandling togs fram under våren 2020.

https://www.mitti.se/nyheter/nu-borrar-man-for-sjosportcentret/repsim!bCT6te7h07N2Yr2od26FqQ/

– Flera offerter kom in och i augusti skulle entreprenör utses, men då sköts det upp, säger Ketil Turner.

Han och de andra som engagerat sig i sjösportcentret tog för givet att projektet skulle flyttas över till budgeten för 2021, men när fullmäktige tog budgetbeslut den 10 december i fjol fanns inte några pengar till Norrvikens Sjösportcenter med utan det stod i stället som planerat projekt 2022.

– Det finns bara nackdelar med att vänta. Projektet har redan haft kostnader för flera arkitekter, projektpartners och byte av projektledare fem sex gånger. Givetvis blir det ytterligare kostnader vid nystart, nyprojektering, ny upphandling och utvärdering, säger Bengt Becker.

–Vi föreningar har dessutom ansökt om extern finansiering och har ett informellt löfte från Riksidrottsförbundet på 2 miljoner kronor i bidrag och får med all säkerhet bidrag från Allmänna Arvsfonden på minst lika mycket. 5 miljoner kronor är realistiskt att vi kan få i extern finansiering, det motsvarar nästan 20 procent av projektets budget och det skulle täcka eventuella fördyringar, säger Ketil Turner.

Driver två spår parallellt

Ketil Turner och Bengt Becker är helt övertygade om att den nya anläggningen hade varit klar nu om föreningarna hade fixat den på egen hand, utan kommunens inblandning.

– Det är extra frustrerande. Hade vi byggt själva, med enklare moduler, så hade vi kunnat haft allt klart redan 2015, säger Ketil Turner.

Och nu börjar kanotsällskapet åter arbeta på det spåret.

– Nu säger de att vi är planerade 2022, men hur ska vi kunna tro på det? Vi litar inte på Alliansens politiker längre. Vi har bett att få ett arrendeavtal på marken för att se vad det skulle kosta om vi driver det helt själva. Vi är övertygade att vi kan ro det här i hamn. Det blir inte en lika fin anläggning som kommunen har planerat, men fullt funktionell, säger Ketil Turner.

– Vi driver två spår parallellt. Drar kommunens planer ut på tiden så satsar vi på att bygga i egen regi. I så fall är vår ambition att sätta spaden i marken den 1 september och att vara klara före årsskiftet, säger Bengt Becker.