Från oktober 2022 till december 2024 skickades två barn från Nacka till familjehem och jourhem som drevs av ett företag där flera i ledningen ägnade sig åt systematiskt skattefusk. Totalt betalade Nacka 879 310 kronor till bolaget.

– Det är ju dåligt. Men vi har inte använt deras HVB-hem och familjerna barnen har placerats i kan ha varit bra. Även om någon i företagets ledning inte betalar skatt kan barnet ha fått jättebra vård, säger Filip Wiljander (M), kommunalråd och ordförande i socialnämnden.

Upptäcktes flera år tidigare

Redan i oktober 2021 larmade Skatteverket om att representanter i bolagsledningen mellan 2016 och 2018 hade använt falska fakturor för att smita undan skatter och avgifter i andra bolag.

Trots det gav IVO i december 2021 företaget tillstånd att driva familjehem och jourhem och i februari 2022 även ett HVB-hem. Myndigheten hävdar att man fick kännedom om Skatteverkets beslut först senare.

Först i december förra året beslutade IVO att dra in bolagets tillstånd. Åtta dagar senare slutade Nacka kommun att skicka barn till företagets hem. Kommunen vill av sekretesskäl inte svara på hur barnen från Nacka som fick lämna sina hem påverkades av beslutet.

Bolaget överklagade och fick rätt att driva hemmen vidare i väntan på dom. Företaget ansåg att bristerna låg flera år tillbaka i tiden och att representanterna hade gjort rätt för sig.

”Även om någon i företagets ledning inte betalar skatt kan barnet ha fått jättebra vård”, säger Filip Wiljander (M), kommunalråd och ordförande i socialnämnden i Nacka.

”Även om någon i företagets ledning inte betalar skatt kan barnet ha fått jättebra vård”, säger Filip Wiljander (M), kommunalråd och ordförande i socialnämnden i Nacka.

Johan Kristensen

”Oseriösa aktörer är jättedåligt”

Men den 22 september slog förvaltningsrätten fast att bristerna inte går att ursäkta och att fyra i företagsledningen är olämpliga att driva hemmen, enligt socialtjänstlagen.

Filip Wiljander är kritisk till att bolaget har kunnat fortsätta så länge.

– Det hade ju varit bra om det här hade kommit fram till oss tidigare. Nu förlorar företaget tillståndet. Men uppenbarligen har det ju gått lite tid. Vi kan inte göra så mycket mer än att kolla IVO-tillstånd och göra en kreditupplysning. Skatteverket har suttit på någon information som inte kommit fram till vare sig oss eller IVO.

Kommer ni att anlita företaget igen?

– Nej, har de inte tillstånd så kommer vi inte att anlita dem. Oseriösa aktörer är jättedåligt och därför jobbar regeringen med att myndigheter ska bli bättre på att dela uppgifter med varandra så att kommunerna kan fatta initierade beslut.

Mitt i har sökt verksamhetsansvarig i bolaget för en kommentar.