Under 2022 och 2023 gjorde miljöförvaltningen i Stockholms stad besök i 600 hyresbostäder från sammanlagt 68 bostadshus i socioekonomiskt utsatta områden (enligt polisens lista 2021, reds. anm.), för att undersöka inomhusmiljön och kontrollera behov av underhåll och reparation.

Bakgrunden till att miljöförvaltningen initierade den riktade bostadstillsynen var att man sett att långt färre klagomål inkommer från hyresgäster i socioekonomiskt utsatta områden än i andra, mer välbärgade områden, samtidigt som man misstänkte att problem kunde finnas i bostäderna ändå.

– Många av husen i socioekonomiskt utsatta områden är byggda på 60- eller 70-talet och måste rimligtvis ha samma problem som vi ser i andra delar av staden, säger Miriam Adolfsson, enhetschef på miljöförvaltningen.

Läs bostadsbolagens svar här.

66 av 68 hus hade brister

54 procent av fastigheterna som kontrollerades låg i Järva, 27 procent i Hässelby-Vällingby och resterande i söderort.

Resultaten presenterades i en rapport som kom i februari i år. I hela 66 av de 68 bostadshusen konstaterades brister, framför allt när det gäller ventilationen. I 43 av husen bedömdes bristerna som systematiska.

Avvikelserna som noterades var i huvudsak ventilation med 84 procent, fukt med 56 procent och temperatur på tappvarmvatten med 24 procent. I några fall, 7 procent, noterades problem med skadedjur.

Det är väldigt många avvikelser, men det är viktigt att komma ihåg att det är i en varierande skala och att det är inte alltid fastighetsägarens fel, påpekar Miriam Adolfsson.

– Är det ventilationsproblem i en lägenhet kan det vara handhavandefel av den boende, men är det problem i flera bostäder i samma byggnad är det förmodligen systematiskt, säger hon.

"Normalläge här"

Både fastigheter på Storbyplan och Osbyringen i Rinkeby, där Victoriahem och Svenska bostäder är fastighetsägare, var med i den riktade tillsynen. När Mitt i besöker platserna träffar tidningen flera personer som bekräftar samtliga problem som framkommit i miljöförvaltningens rapport.

En man i 60-årsåldern som är hyresgäst hos Victoriahem vid Storbyplan, men inte vill vara med med sitt namn, är kritisk till hyresvärden:

– Jag har klagat på kallvatten, kyla, ventilation, avloppslukt i min lägenhet, men ingenting händer. Jag upplever att det är normalläge här, det går knappt att felanmäla. Men andra hyresvärdar här är lika dåliga. Fastighetsägarna prioriterar inte dessa områden, man hoppas komma undan eftersom en majoritet av oss som bor här är invandrare och alla inte känner till sina rättigheter, säger han.

Tillfällig lagning i trapphuset på Victoriahems Storbyplan 18 i Rinkeby, en adress där miljöförvaltningen konstaterat en mängd brister.

Tillfällig lagning i trapphuset på Victoriahems Storbyplan 18 i Rinkeby, en adress där miljöförvaltningen konstaterat en mängd brister.

Malin Lövkvist

Myrinvasion

I det gamla ungdomshotellet på Friherregatan 1 i Hässelby gård slår miljöförvaltningen fast att hyresgästerna tvingats leva med myrproblem. Man hittade krypen i hälften av de kontrollerade lägenheterna.

Maja Amarchih, hyresgäst i det gamla ungdomshotellet på Friherregatan 1 i Hässelby gård, visar hur myrorna klättrade över köksväggarna under fjolåret. Hon säger att hon tvingades tjata sig till en kontroll av myrproblemen i huset av Svenska bostäder. Nu konstaterar miljöförvaltningen själv att myrorna orsakat stora olägenheter.

Maja Amarchih, hyresgäst i det gamla ungdomshotellet på Friherregatan 1 i Hässelby gård, visar hur myrorna klättrade över köksväggarna under fjolåret. Hon säger att hon tvingades tjata sig till en kontroll av myrproblemen i huset av Svenska bostäder. Nu konstaterar miljöförvaltningen själv att myrorna orsakat stora olägenheter.

Malin Lövkvist

I Smedshagen i Hässelby, där Wallfast och Hässelby hem är fastighetsägare, hittades förhöjd fukt i badrummet i nästan samtliga kontrollerade lägenheter i två hus. Och för kallt tappvarmvatten i ett antal av lägenheterna är också ett faktum.

Helena Afvander bor på Carl Bondes väg i Smedshagen och tycker att hyresvärden Hässelby hem agerar nonchalant mot hyresgästerna. Flera hyresgäster har, enligt miljöförvaltningen, problem med fukt i badrummet och kallt vatten här. Helena är en av dem haft problem med fukt.

Helena Afvander bor på Carl Bondes väg i Smedshagen och tycker att hyresvärden Hässelby hem agerar nonchalant mot hyresgästerna. Flera hyresgäster har, enligt miljöförvaltningen, problem med fukt i badrummet och kallt vatten här. Helena är en av dem haft problem med fukt.

Malin Lövkvist

Enligt Miriam Adolfsson gör miljöförvaltningen allt för att bristerna ska åtgärdas efter att de hittats.

– Vi följer upp, hör av oss till fastighetsägarna som får ta del av kontrollrapporterna. Vi slutar inte förrän problemen är åtgärdade.

Vad säger egentligen de här resultaten?

– Det visar att vi måste fortsätta göra riktade bostadstillsyner på det här sättet, det finns ett väldigt stort behov.

Enkät: Hur tycker du att din hyresvärd sköter sig?

Rabi Melke.

Rabi Melke.

Malin Lövkvist

Rabi Melke, Storbyplan, Rinkeby. Hyresgäst hos Victoriahem:

– Jag tycker det varit bra här hittills faktiskt och vi har inte haft några problem i vår lägenhet. Många familjer bor här vilket bidrar till att stämningen är bra och man bryr sig om området. Det som utgör problemen här är att soporna inte töms vid gården tillräckligt ofta. Det kan vara helt fullt under helgen.

Birgitta Lundin.

Birgitta Lundin.

Malin Lövkvist

Birgitta Lundin, Carl Bondes väg, Smedshagen, Hässelby.
Hyresgäst hos Hässelby hem och ordförande i områdets
Hyresgästförening:

– Flera här har problem med kalla lägenheter och kallt vatten och man upplever inte att Hässelby hem bryr sig tillräckligt. Det finns ett problem i Smedshagen med att de med utländsk bakgrund, upplever vi, får sämre hjälp av hyresvärden än oss med svensk bakgrund. Därför är det väldigt viktigt att staden gör dessa undersökningar.

Helena Afvander.

Helena Afvander.

Malin Lövkvist

Helena Afvander, Carl Bondes väg, Smedshagen, Hässelby.
Hyresgäst hos Hässelby hem:

– Jag tycker att Hässelby hem ofta agerar nonchalant mot hyresgästerna. Man har inte koll på hur det ser ut i lägenheterna eller hur de fungerar. Vi hade ett sprängdåd här i porten i fjol, mitt badrum fick krosskador. Men Hässelby hem kontaktade oss inte en enda gång och frågade om vi var oskadda. Jag menar, man tar för givet att en hyresvärd känner till när en explosion inträffat.

Maja Amarchih.

Maja Amarchih.

Malin Lövkvist

Maja Amarchih, Friherregatan, Hässelby gård.
Hyresgäst hos Svenska bostäder:

– Vi tvingades tjata oss till en kontroll av myrproblemen i huset. Vi är väldigt besvikna på hur vi blir bemötta. Det har i princip varit problem sedan vi flyttade in 2022. Obehöriga och droger i huset, hissar som står, fuktskador i källarförrådet, brandskydd som slås ut, enorma myrproblem i flera månader. Det krävs att du tjatar och ringer länge på Svenska bostäder, eller att media tar upp det, för förändringar.