Hos Svenska bostäders bestånd kontrollerades 15 fastigheter i den riktade bostadstillsynen. Efteråt har man haft en regelbunden dialog med miljöförvaltningen för att kontrollera uppgifterna, redovisa åtgärdsförslag och sedan redovisa vidtagna åtgärder, berättar Åsa Steen, förvaltningsansvarig på bolaget.

Brister återfinns i fastigheter i alla områden – socioekonomiskt utsatta eller ej. Men att extra tillsyn görs där färre hyresgäster anmäler problemen välkomnas.

– Det är bra att brister upptäcks. Brister i inomhusmiljön uppstår tyvärr ibland i alla våra områden. Vi arbetar för att hålla alla våra fastigheter i gott skick oberoende av i vilket område de ligger, säger Åsa Steen.

LÄS MER.

Ett stickprov som Mitt i begärt ut från miljöförvaltningens rapport visar bland annat att hälften av de kontrollerade lägenheterna på Friherregatan 1 i Hässelby gård hade stora problem med myror. När Mitt i träffar boende klagar man dessutom på många fler brister (se enkätsvar).

– Vi arbetar alltid för att våra hyresgäster ska vara trygga och må bra i sina boenden och beklagar att vissa hyresgäster har drabbats och upplever att de behöver ringa flera gånger. Vi är medvetna om att det har varit problem i den här fastigheten och har fokuserat mycket på att åtgärda dem, säger Åsa Steen.

Att obehöriga har rört sig i trapphusen ser man mycket allvarligt på.

– Därför arbetar vi i det här trapphuset – och andra – med ett initiativ som kallas Trygga trappan, som är ett samarbete mellan oss, polisen och föreningen fastighetsägarna för att öka tryggheten i området, bland annat genom ökad närvaro.

Åsa Steen, förvaltningsansvarig på Svenska Bostäder

Åsa Steen, förvaltningsansvarig på Svenska Bostäder

Peter Lydén

Victoriahem

Tolv av Victoriahems fastigheter kontrollerades i tillsynen, med varierade brister, bland annat att vattnet varit för kallt.

– Problemet med varmvatten och varmvattencirkulation är åtgärdat genom att ventil som var stängd nu har öppnats, säger Jonatan Öhman, kommunikationschef på Victoriahem.

I kritik från hyresgäster framkommer att hyresgäster känner sig bortprioriterade på platsen. Enligt Jonatan Öhman är det ingen skillnad i hur man behandlar fastigheter och hyresgäster, oavsett område.

– Rent generellt så finns det ofta en stor underhållsskuld sedan flera decennier tillbaka i många socioekonomiskt utsatta områden, men vi har inte en annan syn på fastigheterna som ligger i sådana områden jämfört med våra hus som ligger i andra områden.

Bolaget lägger även mycket pengar på att rusta upp fastigheter i bland annat Järva, framhåller han.

Hässelby hem

På Hässelby hem kommenterar kommunikationschef Helena Gyllenskepp bristerna och kritiken från hyresgästerna. Hon menar att man månar om alla hyresgäster, men att åtgärder prioriteras utifrån varje enskilt ärende, där vissa kan vara mer akuta än andra.

– Alla avvikelser är nu åtgärdade. Det kalla tappvarmvattnet berodde på trasiga blandare och dessa kontrollerades och byttes. Vi följer alla regler som sätts upp av myndigheter samt hyreslagen. När vi får vetskap om brister via felanmälan eller besiktning så följer vi upp ärendet och åtgärdar vid behov, säger hon.

Helena Gyllenskepp, kommunikationsansvarig på Wallfast.

Helena Gyllenskepp, kommunikationsansvarig på Wallfast.

Pressbild/Wallfast