– Det är en vattendelare. Många tycker den är ful. Men jag tycker den är fin. Ett landmärke.

Birgitta Forsberg blickar upp mot Motorborgen som står som en koloss i entrén till Västra skogen.

Den har sina brister, fortsätter hon.

– Det är rejält slitet. Jag har haft bilen stående där, det är mycket skrothögar som står och dammar. Och så är ju p-platserna för små nu när alla har så stora bilar.

Birgitta Forsberg ser tjusningen i sitt granngarage. "Men det är en vattendelare", säger hon.

Birgitta Forsberg ser tjusningen i sitt granngarage. "Men det är en vattendelare", säger hon.

Anna Wachenfeldt

Motorborgens vara eller inte vara har varit en fråga i många år. Den är bespottad, men också ett självklart inslag i stadsbilden. Här finns plats för tusen bilar, men det står oftast halvtomt.

Och nu har alltså det politiska styret riktningen klar.

– Vi kommer att riva Motorborgen, är beskedet från Sara Kukka-Salam (S).

– Det vi kan åstadkomma på den här platsen är extremt kollektivtrafiknära bostäder och ett levande torg, med fler kaféer, restauranger och mer service. Västra skogen är en viktig och central del av Solna som växer ihop med innerstan och som vi behöver levandegöra mer.

Nya p-platser i gropen

Motorborgen är byggd 1967-70. Men Kukka-Salam är onostalgisk.

– Motorborgen har gått ur tiden och är en symbol för ett väldigt bilburet samhälle. Idag är utbyggt kollektivtrafik och kollektivtrafiknära bostäder framtiden.

Idén är ett nytt bostadsprojekt där även "gropen", alltså grusupplaget mellan Motorborgen och macken, ingår. Det ska säkra behovet av parkering när Motorborgen är borta.

– Tanken är att bygga hus med garage i gropen dit de som har sina parkeringsplatser i Motorborgen idag kan flytta sina bilar. Sen riva Motorborgen och ersätta den med en ny byggnad.

Totalt kan det bli ett par hundra bostäder.

Läget vid tunnelbanan och närheten till innerstaden gör platsen lämpad för bostäder, anser Sara Kukka-Salam (S). Styret har fokus på hyresrätter men hon säger att hon inte är låst till någon upplåtelseform i projektet.

Läget vid tunnelbanan och närheten till innerstaden gör platsen lämpad för bostäder, anser Sara Kukka-Salam (S). Styret har fokus på hyresrätter men hon säger att hon inte är låst till någon upplåtelseform i projektet.

Mikael Andersson

Komplext projekt

Men det är komplicerat. Dels går tunnelbanan rakt under p-huset, dels finns höjdskillnader på platsen. Staden behöver också få till en lösning kring hur det kan länkas ihop med nya kvarteren vid Pampas.

Enligt Kukka-Salam jobbas det intensivt med frågorna för att kunna presentera ett förslag till våren.

Ett ytterligare frågetecken är det faktum att Motorborgen nominerats till byggnadsminne av en privatperson just i syfte att skydda den från rivning, en ansökan som ligger obehandlad hos länsstyrelsen sedan 2023.

– Jag hoppas inte den blir ett byggnadsminne, säger Sara Kukka-Salam som uppskattar att rivning kan ske kring 2030.

Och det tycks finnas hyfsad samsyn politiskt. Under rubriken "Vägs ände för Motorborgen" skrev Liberalerna ifjol en motion om att just riva p-huset för nya bostäder.

Miljöpartiet har verkat för hyresrätter i garaget och Socialdemokraterna har velat bygga bostäder på dess tak, det senare en idé som fick strykas på grund av närheten till Bromma flygplats.

"Krävs helhetstänk"

Oppositionsrådet Lars Rådén (M) har inget emot att Motorborgen rivs för bostäder, men anser att flera saker behöver klargöras först.

– Vi ser positivt på ett lyft i Västra skogen och Motorborgen är en viktig del av det. Men det krävs ett helhetstänk för området så att det här inte blir ännu ett projekt som bara syftar till att trycka in några hyresrätter.