– Vi har rivit bort allt material som förstördes vid urspårningen, trasiga sliprar och skadad räls, och tagit bort förorenad makadam. Och så har vi gjort en ny bädd av ny makadam, där den nya rälsen ska läggas, säger Kjell Backman, projektledare på Trafikverket.

Det är här det monstruöst stora tåget kommer in i bilden. Spårbytartåget, som egentligen är en rälsläggningsmaskin, är en av få i sitt slag och det finns inte ens en handfull i hela Europa. Unikt med just det här spårbyteståget är att det löper på banvallen och arbetar in slipers och räls under sig.

– Det går med larvfötter på den nya bädden och lägger ut nya sliprår och räls. Det har krävts mycket förberedelse innan, men nu räknar vi med att maskinen ska kunna lägga hela sträckan på tre kilometer på tre dygn, säger Kjell Backman.

Färre tåg

Arbetet kommer att ske klockan 18–05 och under den tiden får MTR lov att köra färre tåg, för att maskinen ska kunna utnyttjas maximalt på den skadade sträckan mellan Häggvik och Sollentuna station.

Kommer det att låta på nätterna?

– Ja, det är en processmaskin, så det kommer att dåna.

När den nya rälsen är klar återstår en del arbete innan de nya spåren kan trafikeras igen. Tre växlar har körts sönder helt och måste justeras, spår ska svetsas ihop, kontaktledningar justeras, och nya tavlor och signaler måste också monteras.

– Du kan jämföra det med att du har en villa som brinner ner till grunden. I princip allt måste bytas ut, säger Kjell Backman.

Vet ni varför godståget spårade ur?

– Nej, det pågår en utredning internt inom Trafikverket, och även en haverikommission. Men inget är klart, det kan dröja ett par månader till.

Prognosen ligger fast

För ett par veckor sedan var prognosen att arbetet skulle ta ytterligare sex veckor. Den ligger fast.

https://www.mitti.se/nyheter/ny-prognos-for-pendeln-trafiken-i-gang-igen-om-sex-veckor/repuci!GDyRqBO9grQzBnc@tjUUrw/

– Arbetet som ska ske nu de närmaste dagarna är det stora. Efter det har vi bättre överblick och vet om vi kan tidigarelägga eller måste senarelägga öppningen. Men än så länge är det den 21 april, på morgonen, som gäller, säger Kjell Backman.