Tomt. För drygt ett år sedan tvingades familjen slänga sina möbler på grund av skador från fukt, mögel och skadedjur. Nu sover Jaafar Kadhim och hans familj på golvet. Foto: Claudio Britos

Mögel och vägglöss tvingar familjen sova på golvet

Mögel, fuktskador och vägglöss. Familjer på Sunnanbyplan menar att de i flera år försökt få bukt med ohållbara boendesituationer, men knappt får någon hjälp från bostadsbolaget Hembla.

  • Publicerad 14:39, 17 sep 2021

Mina barn undrar varför alla deras kompisar har möbler, men inte vi.

I en tvåa, en trappa upp på Sunnanbyplan 6 i Rinkeby, luktar det både unket av mögel och starkt av klor.

Här bor mamma Raghad, pappa Jaafar och barnen Zahar, 11, Mohammed, 9, och Ali, 5. Men trots 62 kvadratmeter finns det endast en möbel i hela lägenheten: en våningssäng i metall.

Resten har familjen tvingats slänga på grund av fuktskador, vägglöss och mögel, berättar Jaafar Kadhim. Det är bruna fläckar i taket, på väggar och på golven och köket är nedgånget och slitet.

– Mina barn undrar varför alla deras kompisar har möbler, men inte vi. Vi har inte ens ett matbord där de kan göra läxorna längre. Jag har försökt få hjälp så länge, vi börjar bli desperata, säger Jafaar.

Skadedjur. Jaafar Kadhim visar upp en fälla för vägglössen, som kommit tillbaka flera gånger de senaste åren, trots sanering. Foto: Claudio Britos

Mögel förvärras

Jaafar och Raghad flyttade in i lägenheten för 16 år sedan. Från början trivdes de bra och allt fungerade, men för ungefär fem år sedan upptäcktes en vattenskada. Den åtgärdades då, men därefter har problemenen eskalerat, enligt Jaafar, och efter att fastighetsbolaget Hembla tog över driften för ungefär tre år sedan har situationen varit i princip omöjlig, berättar han.

– Det är något fel här, det måste vara en större vattenskada i själva fastigheten. Mögel fortsätter dyka upp, allt förvärras successivt, men Hembla åtgärdar det inte.

På grund av möglet och fukten har familjen drabbats av vägglöss och andra insekter som bosatt sig i lägenheten flera gånger de senaste åren. Anticimex har vid återupprepade tillfällen gjort insatser, men utan långvariga resultat.

– De säger att man nog måste göra en större renovering där man tar bort de skadade partierna för att få skadedjuren att försvinna permanent, säger Jaafar.

Uppgiven. Jaafar Kadhim säger att han försökt få hjälp av Hembla i flera år, utan framgång. Foto: Claudio Britos

Renovering höjer hyran

Han visar upp en anmälan som han gjort till Hembla, där han bifogar en rapport från Anticimex och bilder på de slängda möblerna, men enligt Jaafar har de inte fått någon återkoppling in det.

– Jag har även ringt till Hembla flera gånger, jag har mejlat, men jag har inte fått svar eller hjälp. Det är i princip omöjligt att få kontakt.

Han säger att han tror att bristen på hjälp kan bero på att Hembla egentligen vill totalrenovera lägenheten, vilket de gör successivt med många lägenheter i sitt bestånd.

Då måste familjen dock skriva på ett kontrakt som också säger att hyran kommer höjas med ungefär 3 000 kronor i månaden, enligt Jaafar. Något de inte har råd med.

– Det känns som att de försöker vänta ut oss så att de ska kunna renovera och sedan ta mer betalt av någon som kan betala så mycket de vill ha.

Slitet. 76-åriga Zeineb anmälde med hjälp av sonen Omar skador i kök och badrum redan för två år sedan, men har fortfarande inte fått hjälp. Foto: Claudio Britos

Grannar samma problem

En bit bort från trebarnsfamiljen, på Sunnanbyplan 14, bor 76-åriga Zeineb, i en lägenhet som familjen haft i 35 år.

Precis som hos grannarna så har det konstaterats skador i lägenheten.

Sonen Omar visar upp ett besiktningsprotokoll från september i fjol, där besiktningsbolaget bekräftat både fuktskador och stora förslitningsskador i kök och badrum.

– Jag klagade för första gången för 2,5 år sedan, och skickade bildbevis. Inget hände. Sedan skickade jag besiktningsrapporten i en felanmälan i mars, och har försökt komma i kontakt med Hembla flera gånger, men ingen har återkommit, säger han.

Även Omar säger att han tror att de, enligt honom, blir ignorerade eftersom mamman inte vill skriva på ett avtal om totalrenovering och höjd hyra.

– Det tyder på att man inte får hjälp om man inte skriver på renoveringsavtalet. Det känns nästan som utpressning.

Skadat. I Omars mammas lägenhet har besiktningsföretag konstaterat fokusskador och omfattande slitage, men ändå har Hembla inte återkopplat, säger Omar. Foto: Claudio Britos

Sover på golvet

Tillbaka på Sunnanbyplan 6 visar Jaafar bilder på hur det såg ut förr; fina mattor från hemlandet, gardiner, soffa, kuddar. Det har gått över ett år sedan han slängde allt.

Nu sover två av barnen i våningssängen i sovrummet medan föräldrarna och ett av barnen sover på tunna madrasser på vardagsrumsgolvet. Jaafar säger att de inte vill köpa nya saker förrän problemen åtgärdas.

Han visar sedan upp allergimediciner som ett av barnen fått utskrivet, enligt honom efter att ha fått klåda och utslag från vägglössen.

– Jag är så orolig för mina barn och deras hälsa, vi lever i konstant rädsla och misär. Dagarna går mer ut på att försöka överleva än att faktiskt leva just nu.

Hyresvärden om fuktskadorna: "Så ska det inte gå till"

Visar. Jaafar Kadhim visar en bild på ett av barnen i lägenheten, innan möblerna var tvungna att slängas. Foto: Claudio Britos

Det gäller enligt Mikael Areskog, jurist på Hyresrättsföreningen

“Lägenheten ska enligt lag vara brukbar för sitt avsedda ändamål och det är hyresvärdens uppgift att se till att den är det. Från dag ett gäller att felanmäla olika problem, och förbehålla sig rätten till nedsatt hyra. Får man ingen hjälp med att åtgärda bristen kan man anmäla till hyresnämnden. Är det inomhusmiljöproblem kan man även höra av sig till miljöförvaltningen. Krav på nedsättning drivs i tingsrätt.”

"Du har rätt att säga nej till renovering som hyresgäst, men hyresvärden kan kontra med en ansökan i hyresnämnden om att få renovera ändå, och genomför man renoveringen har man rätt att höja hyran."

Visa merVisa mindre