Till våren eller sommaren flyttas cykelbanan mot innerstan bort från den trånga och konflktfyllda gång- och cykelpassagen mellan Marievik och Liljeholmen. Cykelbanan lyfts upp i höjd med Södertäljevägen, och ska ligga i dagens bussfil. Samtidigt ska en ny övergång för cyklister och fotgängare byggas över Södertäljevägen, i höjd med infarten till Årstadal.

Som Mitt i tidigare berättat görs detta för att öka tryggheten för cyklister och fotgängare och för att göra det smidigare för folk att röra sig mellan områdena. Men nu får lösningarna kritik. Moderaterna, det enda parti som röstade nej till lösningarna i trafiknämnden, anser att de ökar olyckrisken.

– Det blir framför allt trafikosäkert för cyklisterna. De kommer i hög fart och måste korsa biltrafiken två gånger på sträckan – först vid infarten mot Årstadal, delvis i bilisternas döda vinkel, och sedan en gång till strax före Liljeholmsbron, säger oppositionsborgarrådet Dennis Wedin (M).

Dennis Wedin (M) på plats vid cykelbanan, strax innan den korsar tvärbanan.

Dennis Wedin (M) på plats vid cykelbanan, strax innan den korsar tvärbanan.

Pressfoto

"Bredda övergångsstället"

Cykelbanan bör ligga kvar där den är, menar han. Moderaterna hade hellre sett andra lösningar för att öka trafiksäkerheten.

– Vi tycker att man ska göra övergångsstället i Marievik bredare. I rusningstid går ofta stora grupper över samtidigt. Om övergångsstället breddas går det snabbare att komma över och då minskar mötena med cyklister, säger Dennis Wedin.

Dessutom föreslår han en extra trafiksignal innan cykelbanan når tvärbanekorsningen och Marievikpassagen.

– Man skulle kunna ha ett extra trafikljus i nedförsbacken mot korsningen, eller ge signal om att det finns trafikljus nere vid tvärbanan. Det skulle få cyklisterna att dämpa farten, säger han.

Kritik mot ny övergång

Han är också emot bygget av en gång- och cykelavfart vid infarten mot Årstadal. De trafiksignaler som ska placeras där kommer att skapa bilköer på Södertäljvägen, befarar han.

– Tanken är att den nya övergången ska ska avlasta passagen i Marievik, men det är inte fullt utrett vad det innebär för köer och ökade utsläpp när bilar står stilla, säger Dennis Wedin.