Mannen på sparkcykel kom i hög fart på väg mot Liljeholmsbron. Han hann inte väja för den äldre kvinna som samtidigt gick i korsningen mellan Marievik och Liljeholmen. De krockade så att hon föll och slog i huvudet.

– Jag ringde ambulansen, som tog hand om henne. Hon klarade sig bra, men det var ändå otäckt. Och mannen stannade inte, trots att jag ropade på honom. Han ropade tillbaka att han inte hade tid, han skulle på en jobbintervju, berättar 39-åriga Liljeholmskajsbon Tanja, som är på väg till Liljeholmen för att handla.

Olyckan ägde rum för ett par år sedan och har etsat sig fast. Så erfar Tanja också ofta hur besvärlig korsningen är. I rusningstid är trängseln stor i den trånga passagen. Tusentals passerar den varje dag, till fots eller på cykel och många tycker att det är svårt att veta vem som har företräde. Det blir ofta konflikter.

Innan cyklisterna kommer upp på Liljeholmsbron måste de korsa både tvärbanespåren och den trånga gång- och cykelkorsningen mellan Marievik och Liljeholmen. I framtiden slipper de det.

Innan cyklisterna kommer upp på Liljeholmsbron måste de korsa både tvärbanespåren och den trånga gång- och cykelkorsningen mellan Marievik och Liljeholmen. I framtiden slipper de det.

Märta Lefvert

Cykelbanan lyfts

Trafikkontoret har klurat på problemet i många år. Nu finns en lösning, som ska genomföras våren/sommaren 2026. I dag leds cykelbanan som går norrut längs Södertäljevägen ner i en backe i höjd med Årstadal. Sedan korsar den både tvärbanespåren och gång- och cykelstråket mellan Marievik och Liljeholmen innan den åter leds upp på Södertäljevägen, vid Liljeholmsbrons fäste. Nu ska cykelbanan lyftas, så att den förblir i höjd med Södertäljevägen hela tiden.

– Det låter jättebra. Om cyklarna flyttas blir det mycket enklare för alla, säger Tanja.

Trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP).

Trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP).

Liselotte van der Meijs

"Med små medel"

Trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP) är nöjd med att kunna presentera en lösning, inte minst med tanke på att antalet invånare i Marievik blir tusentals fler om några år.

– Vi tänkte utanför boxen. Hur kan vi med små medel skapa stor nytta? Nu får cyklisterna ett jämnare cykelstråk och det blir tryggare för fotgängarna, utan att kostnaden blir så stor. Det är ofta schaktning som är kostnadsdrivande i byggprojekt och det slipper vi här, säger han.

I framtiden planeras Södertäljevägen bli en stadsgata med innerstadsprägel. Men det projektet ligger i malpåse, i brist på finansiering. Därför blev det viktigt att hitta snabbare lösningar på trafikproblemen, i stället för att invänta jätteprojektet. Redan förra året kom beskedet att det blir en ny, signalreglerad gång- och cykelpassage över Södertäljevägen, strax norr om Årstadalsinfarten – detta för att avlasta korsningen i Marievik.

Nybohovsbon Adam Hamawandi passerar korsningen så gott som varje dag och har trillat när han hoppat undan för snabba cyklister.

Nybohovsbon Adam Hamawandi passerar korsningen så gott som varje dag och har trillat när han hoppat undan för snabba cyklister.

Angie Gray

Trillade omkull

Nu har trafikkontoret alltså lagt till omledningen av cykelbanan i projektet. Nybohovsbon Adam Hamawandi skiner upp när han får veta det. Han passerar korsningen varje dag, när han är ute och promenerar.

– Jag har varit nära att bli påkörd. Jag klarade mig precis men trillade omkull när jag hoppade undan för en cyklist som kom i full fart. Det låter jättebra att flytta på cykelbanan för det är inte säkert att gå här, säger han.