Enligt ett avslöjade i Svenska Dagbladet kan en tio år gammal satsning på ett nytt signalsystem på tunnelbanans röda linje bli väldigt dyr.

Det handlar om ett kontrakt med det italienskt bolaget Ansaldo,som nu heter Hitachi Rail. Jobbet skulle leda till att tågen på röda linjen skulle kunna gå med tätare trafik och på samma gång minska trängseln.

Förlorade tvisten

Enligt uppgifter i SVD skulle arbetet vara klart 2014. Men så har det inte blivit. Istället skyller SL och det italienska bolaget på varandra. Saken ledde dels till att kontraktet sades upp 2017 men även till en rättstvist som enligt uppgifter till SvD kan betyda att SL förlorar 1,1 miljarder på affären.

"Ett jättestort misslyckande"

Oppositionen är kritisk. Både Vänsterpartiet och Socialdemokraterna i Region Stockholm uttalar sig i en uppföljande artikel.

– Det här är ett jättestort misslyckande, ett haveri. Och det är oerhört synd för vi tyckte alla att det här var en viktig satsning, säger Anna Sehlin (V) som sitter i Trafiknämnden, med ansvar för kollektivtrafiken i Region Stockholm till SvD.

Landstingsborgarrådet Kristofer Tamsons (M) lovar dock en lösning.

–Mitt ansvar är att se till att problem inte göms undan utan att vi löser dem. Här har vi ett problem som tar tid men jag är fast besluten att vi ska få en lösning, säger han till SvD.