Som Mitt i tidigare har berättat minskade SL-resandet med två procent i början av året, främst inom pendeltågs- och busstrafiken.
Orsaken anses bland annat vara de återkommande spårfel som drabbat pendeltågen och att flera bussföretag hade svårt att få tag på nya elbussar i tid.
Fram till den sista april har detta lett till ett intäktstapp för SL på 46 miljoner jämfört med vad man räknat med.
Årsprognosen för antalet resande har nu skrivits ner från 85 till 84 procent av den nivå som gällde innan pandemin. Totalt blir det ett tapp på 131 miljoner på biljettförsäljningen i år, enligt den senaste prognosen.
Sammantaget går SL:s ekonomi ändå ganska bra just nu och man räknar med att gå i mål i december med ett överskott på 283 miljoner, vilket blir 103 miljoner bättre än budgeterat.
Vänder nästa år
Detta ljusa läge varar dock inte länge till. I år har SL sluppit det tuffa krav på att gå med överskott som regionpolitikerna annars lägger på alla verksamheter.
Men nästa höjs resultatkravet för SL kraftigt, från 180 till 914 miljoner år 2026 och därefter till 926 miljoner år 2027.
"För att klara det kommer olika former av intäktsförstärkningar och kostnadsbesparingar att krävas tillsammans med åtgärder för att snabba upp den interna omställningen", skriver förvaltningen.
Under 2026 är planen att ekonomin ska räddas utan någon minskning av trafikbudgeten – istället hoppas man att allmänna effektiviseringar ska räcka.
Men inför 2027 har SL:s ekonomer lagt in 329 miljoner som en minskning av köpt trafik. Vad det betyder konkret ska politikerna ge närmare besked om i höst i när nästa års budget ska presenteras.