Miljöminister. "Det är inte så att flygandet bara har minskat på grund av pandemin, inrikesflyget på Bromma har minskat sedan 2018. Det gör att vi har för mycket flygplatskapacitet i Sverige och Stockholm", säger Per Bolund (MP). Arkivbild. Foto: Stefan Källstigen

Ministern om Brommakritiken från höger: "Sorgligt"

Regeringens besked om att de vill lägga ner Bromma flygplats har väckt glädje och ilska om vartannat. En av de särskilt upprörda är Stockholms trafikregionråd Tamsons (M). Miljö- och klimatminister Bolund (MP) bemöter kritiken.

  • Publicerad 12:08, 3 maj 2021

Trafikregionråd Kristoffer Tamsons (M) tycker att förrförra veckans besked från regeringen är "ogenomtänkt" och "dumdristigt".

– Att lägga ner fullt fungerande kommunikation är och förblir dålig och kortsiktig politik för att säkra konkurrenskraft och tillgänglighet.

Är det inte bra med ett tydligt besked som gör att man kan komma vidare?

– Det är ju inte tydligt. Det finns inga svar, bara frågetecken.

En kritik som har framförts är att regeringen gör saker i fel ordning. I torsdags rapporterade DI att en majoritet i riksdagen vill stoppa den förtida nedläggningen.

Dessförinnan sa M-ledaren Ulf Kristersson i en TT-intervju att han tänker stoppa "allt som bygger på att lägga ner Bromma" innan det har fattats beslut om att bygga ut Arlanda.

"Blir valfråga"

Liknande tongångar hörs från Kristoffer Tamsons.

– Flygets framtid i Stockholmsregionen och därmed hela Sverige kommer med detta att bli en valfråga: Hur ska vi säkra ett grönt och hållbart flyg i regionen?

Miljö- och klimatminister Per Bolund (MP) anser att det redan står klart att Arlanda har vad som krävs för att ta över Brommatrafiken.

– Jag tycker att vi har en säker kapacitet på Arlanda, en väldig överkapacitet som vi kan använda för att ta över flygen som är på Bromma.

Moderaterna talar om att framtiden för Bromma flygplats kan bli en valfråga?

– Jag tycker att det är sorgligt när vi nu har en unik möjlighet att använda ett av Sveriges mest attraktiva markområden på ett bättre sätt, i stället för att i underskott driva en flygplats som inte bär sig. Det tycker jag är lite bakåtsträvande.

Enligt Bolunds partikompis trafikborgarråd Daniel Helldén har Bromma flygplats stått i vägen för tiotusentals bostäder. Regeringens besked kan ses som ett steg närmare ett sådant tillskott.

Trafik måste ses över

Men ska det gamla flygfältet utvecklas till ett slags "Bromma parkstad" måste också kollektivtrafiken byggas ut och trafiklösningarna ses över, säger Per Bolund.

– Stockholms stad har byggt ut stora områden tidigare, som Hammarby sjöstad och Norra Djurgårdsstaden. Så man kan bygga för att klara det.

Hur blir det för Brommabor som arbetspendlar med hjälp av Bromma flygplats?

– Det är viktigt att vi skapar goda förutsättningar för att ta oss framför allt till Arlanda, att vi bygger ut och skapar ännu bättre kommunikationsmöjligheter.

– Där har också staten sagt att kapacitet ska byggas ut mellan Stockholm och Uppsala.

"Ekopark mest troligt om Bromma flygplats läggs ner"

Snart färdigfluget? Bromma flygplats kan läggas ner. Foto: Stefan Källstigen

Avvecklingen ska utredas

Den 21 april meddelade regeringen att de vill avveckla Bromma flygplats. I stället ska nödvändig kapacitet säkras på Arlanda.

En nedläggning av flygplatsen innebär att attraktiv mark kan bli tillgänglig, som bland annat kan användas för bostäder.

På uppdrag av regeringen ska en utredare undersöka när avvecklingen av flygplatsen kan ske. Arbetet beräknas vara klart i augusti 2021.

I nuläget går det enligt regeringen inte att säga exakt när planerna ska sättas i verket.

Visa merVisa mindre