På torsdagen presenterade regeringen en ny förhandlare för Östlig förbindelse och utbyggnaden av tunnelbanan till Nacka, Solna, Järfälla, innerstan och söderort: förra infrastrukturministern Catharina Elmsäter-Svärd (M).

Mats Gerdau önskar att partikamraten lyckas bättre än företrädaren Mattias Landgren (S) som fick se förhandlingarna krascha den 30 juni.

– Det gick ju inte med den förre S-märkta förhandlaren att övertyga S-politikerna i regionen och Stockholms stad. Förhoppningen är givetvis att det går bättre den här gången. Catharina Elmsäter-Svärd har ett långt politiskt förflutet och kan därmed navigera i en politisk miljö, hon är kunnig och har ett brett förtroende och en tidigare S-regering utsåg henne till förhandlingsperson i en annan fråga. Jag har goda förhoppningar.

Nacka, Stockholm, Huddinge, Solna, Järfälla, Region Stockholm och regeringen var överens om hur mycket vara och en skulle betala av de 4 miljarder som saknas för utbyggnaden av tunnelbanan och Spårväg Syd.

Men regeringen krävde att parterna också skulle säga ja till motorvägstunneln Östlig förbindelse som är tänkt att binda ihop Nacka och norra Djurgården – Södra och Norra länken. Något som S-styrda Region Stockholm och Stockholms stad vägrade.

Ska vara klart i november

Nu ger regeringen Catharina Elmsäter-Svärd till den 18 november att ro förhandlingarna i hamn.

– Det viktiga nu är ju att Socialdemokraterna i regionen och Stockholms stad nu går in i förhandlingarna i akt och mening att landa en överenskommelse som är hållbar över tid och löser Stockholmsregionens trafikproblem både kortsiktigt med att säkra finansieringen av tunnelbanan och Spårväg syd och långsiktigt med att binda ihop Södra och Norra länkarna med en Östlig förbindelse så att man kan leda trafiken runt Stockholm i stället för igenom. Det är en historisk chans. Jag är glad att regeringen är uthållig och målmedveten och startar upp detta igen, säger Mats Gerdau.

”Oansvarigt av Moderaterna”

I Facebookgruppen Aktuella händelser Nacka ifrågasätts upplägget.

”Undra om Gerdau räknar med samma uthållighet från kommuninvånarnas sida när denna inställning från regeringshåll leder till att tunnelbanebygget försenas?”, skriver en läsare.

Vänsterpartiets gruppledare i Nacka Lisa Rasmussen är också kritisk.

”Det är ju märkligt att skjuta in frågan om Östlig förbindelse i tunnelbaneavtalet över tio år senare och när förhandlingarna nu handlar om att komma överens om finansiering för att färdigställa den påbörjade och nästan klara tunnelbanan. Att riskera tunnelbanans färdigställande är oansvarigt av Moderaterna i regeringen och Nacka”, skriver hon.