Den höjda åldersgränsen ingår i ett större paket med förslag som ska förbättra vägsäkerheten i Europa. För de flesta andra medlemsländer är a-traktorerna bara en detalj.

Det fanns svenska EU-parlamentariker som var emot. Men det räckte inte för att få genomslag vid omröstningen. Nu har Europaparlamentet antagit paketet.

Tomas Tobé, tyresöbo och Europaparlamentariker, M.

Tomas Tobé, tyresöbo och Europaparlamentariker, M.

Pressbild

– Vi från M lyckades samla hela vår partigrupp i parlamentet som röstade med oss, säger Tyresöbon Tomas Tobé från Bryssel. Tyvärr lyckades inte S och C göra det i sina partigrupper. Men jag känner mig rätt hoppfull. Jag vet att den svenska regeringen kommer att vilja stå upp för epatraktorerna i de fortsatta förhandlingarna.

Han tror att frågan kan bli viktig inför valet till Europaparlamentet.

– Särskilt för de ungdomar som berörs. Men jag upplever att det finns en epakultur i Sverige som är mycket bredare, vi talar inte bara om 15–16-åringar. Därför tror jag att frågan kan skapa stort engagemang. 

C: Inskränker friheten

C:s ledamot Emma Wiesner skriver till TT att beslutet innebär en frihetsinskränkning för svenska ungdomar.

Efter parlamentets beslut kan förhandlingar nu sättas i gång. Men ministerrådet i EU har redan uttalat sig för förslaget.

Eporna kan bli valfråga i EU

EU väntas fatta beslut om att höja åldersgränsen för a-traktor från 15 till 16 år.

I Europa är det få som bryr sig. Men i Sverige kan frågan bli symbolladdad.

I nästa vecka ska Europaparlamentet ta ställning till ett förslag om ändrade körkortsregler. Därmed skulle minimiåldern för AM-körkort, de som gäller för a-traktorförare, höjas från 15 till 16 år. Bakgrunden är att EU vill förbättra säkerheten på de europeiska vägarna.

Omröstningen sker på tisdag men det är bara ett steg på vägen mot ett definitivt beslut. Det troliga är att frågan inte avgörs innan valet till Europaparlamentet den 9 juni. Därför kan eporna bli en valfråga. Den är konkret och begriplig

Frågan om en 16-årsgräns för a-traktorer är bara en del av förslaget. Den är viktig i Sverige och Finland, där a-traktorerna är vanliga. Men i resten av Europa har den liten betydelse. Ministerrådet har redan bestämt sig för 16-årsgränsen.

Ändå finns svenska EU-parlamentariker som är beredda att ta strid för att behålla 16-årsgränsen.

–  Vi från M vill bevara det svenska systemet med 15-årsgräns och det tar vi strid för, sa Arba Kokalari, M, på en digital pressträff som hölls i förmiddags.

När hon fick följdfrågor hänvisade hon dock till att hon inte själv sitter i transportutskottet.

Det gör däremot MP:s EU-parlamentariker Jakop Dalunde. Han och de andra MP-ledamöterna har ännu inte bestämt var de står.

– Vi har inte som parti slutgiltigt satt ner foten om hur vi ska ställa oss. Det är i någon mån ett vägval: å ena sidan stärka mobiliteten i delar av Sverige där det kan påverka ungas livssituation, å andra sidan är det en fråga om trafiksäkerhet. Och det är kanske det vi lutar mot, sa han. 

Han tror att det är "utsiktslöst" att få behålla 15-årsgränsen.

– Det är primärt en fråga för Sverige och Finland. Resten av Europa förstår inte vad vi håller på med. Det är mer en fråga om signalpolitik, sa Jakop Dalunde.

Om det stämmer kan a-traktorerna i valrörelsen inför Europavalet få samma symbolladdning som bensinpriserna fick inför riksdagsvalet 2022.

Mitt i har flera gånger sökt infrastruktur- och transportminister Andreas Carlson sedan i går för att fråga vad han säger om förslaget. Vi har inte fått något svar.

Det kommer säkert att bli en valfråga.

Förslaget i korthet

Prövoperiod på två år för nya körkortsinnehavare. Finns redan i Sverige.

Digitala körkort som kan laddas ner i mobilen.

Sänkt åldersgräns för lastbils- och busskörkort för max 16 passagerare till 18 år.

I körkortsprovet ska ingå säker telefonanvändning, körning i svårt väder, dålig sikt och miljövänlig körning.

Höjning av åldersgränsen för AM-körkort, alltså a-traktorer, från 15 till 16 år.

Höjning av maxfart för a-traktorer från 30 till 45.

EU-parlamentet röstar om förslaget på onsdag. Ministerrådet har redan sin ståndpunkt klar och är för en höjning till 16 år.

Källa: Europaparlamentet

På tisdag röstar Europaparlamentet om ett förslag på nya körkortsregler. Det kan påverka a-traktorerna i Sverige.

På tisdag röstar Europaparlamentet om ett förslag på nya körkortsregler. Det kan påverka a-traktorerna i Sverige.

Mostphotos

Epornas framtid kan avgöras i EU-valet: ”Tar strid”

EU-förslag om att höja åldersgränsen för a-traktor till 16 år ✔ M: Vill bevara svenska systemet