Nästan alla tunnlar för de nya tunnelbanelinjerna mot Barkarby, Arenastaden och Nacka är färdigsprängda och arbetet har under 2024 gått in i en mer komplicerad fas.
Betong ska gjutas och en mängd olika installationer – el, ventilation, brandsäkerhet med mera – ska göras parallellt av olika entreprenörer.
Det är Region Stockholms huvudförklaring till att antalet arbetsolyckor har ökat så dramatiskt under 2024. Under fjolåret inträffade 48 olyckor som ledde till minst en dags frånvaro från arbetet, visar siffror som Mitt i har begärt fram.
Enklare stukningar
Det kan jämföras med 21 olyckor under 2023 och 13 olyckor under 2022. På två år är det nästan en fyrdubbling.
Tunnlarna börjar bli färdiga, men det gör arbetet mer komplext.
Anja Olsson
– Man ska komma ihåg att detta inkluderar allt från enklare stukningar till klämskador. Vi har inte fått information om några olyckor av mer allvarlig karaktär, säger Emma Sahlman, pressansvarig på Förvaltningen för utbyggd tunnelbana.
Sätter man det i relation till mängden arbetade timmar handlar det om en fördubbling av olyckorna jämfört med 2022.
Ställer större krav
– Det är fler moment som utförs samtidigt och det ställer större krav på samordning och planering i arbetsmiljöarbetet. Det är också betydligt fler arbetade timmar än tidigare, säger Martin Hellgren, avdelningschef på Förvaltningen för utbyggd tunnelbana.
Martin Hellgren sitter i styrgruppen för arbetsmiljöfrågor på Förvaltningen för utbyggd tunnelbana.
Jann Lipka
Martin Hellgren understryker att arbetsmiljöfrågorna är högt prioriterade. Ambitionen är att antalet olyckor ska ner till noll. Men det är entreprenörerna själva som har det direkta ansvaret.
– Vi är inte nöjda med årets siffror. Vår uppgift är att följa upp det här med entreprenörerna och sprida kunskap så att man kan lära sig av det som hänt, säger han.