Norra Sköndal

Med någon månad kvar av 2025 dök meddelandet upp vid tankstationen för biogas på Circle K vid Nynäsvägen: ”Vi slutar sälja fordonsgas här den 31 december.”.

Ett dråpslag för Elvira och Erik Häger. De bor i Norra Sköndal, nära macken, och äger sedan 2021 en biogasbil.

– Vi såg det som en möjlighet att minska utsläppen, säger Erik Häger.

– Till vardags cyklar vi men vi använder bilen när vi ska till vårt lantställe, till föräldrar och även utomlands, berättar Elvira Häger.

Det finns bara omkring 200 tankställen i Sverige. Nu blir Högdalen närmaste plats för dem att tanka.

– Det försvårar för oss när vi vill leva mer hållbart. Och det minskar hoppet för kampen mot klimatförändringar. Det känns tråkigt att ett bolag inte visar sig flexibla och följer sin samtid, säger Elvira Häger med adress Circle K.

Har minskat kraftigt

Samtidigt kan man hävda att det är just det drivmedelsföretaget gör. Eller rättare sagt: De följer marknaden.

– På grund av den vikande försäljningen av biogas till personbilar finns inte ekonomiska förutsättningar att fortsätta med försäljningen på en rad stationer, säger Niclas Lundberg, produktchef drivmedel på Circle K Sverige.

Utvecklingen är nattsvart

Antalet biogasbilar på svenska vägar har minskat kraftigt – från en peak med över med 43 000 personbilar 2017 till drygt 34 000 i fjol.

Januari-november 2025 nyregistrerades bara två exemplar i hela landet, enligt Mobility Sweden.

”Borde vara populära”

– Utvecklingen på personbilssidan är nattsvart – det finns inget att välja på för den som vill köra på biogas. Det tillverkas inga nya biogasbilar, bekräftar Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig på Riksförbundet M Sverige.

Vad beror det på?

– Dåligt intresse från bilköpare. Den är helt enkelt inte lika efterfrågad längre.

Sluttankat med biogas på macken vid Nynäsvägen.

Sluttankat med biogas på macken vid Nynäsvägen.

Mattias Kamgren

M Sverige beklagar utvecklingen. De menar att alternativ behövs till bensin och dieselbilar, då elbilar ännu är så pass dyra.

Elbilar har dessutom en miljömässig baksida, med beroendet av sällsynta jordartsmetaller.

– Vi skulle önska att det fanns i alla fall några nya bilmodeller med biogas. Det finns många skäl till att de borde vara populära. Klimatprestandan är oerhört bra och till ett pris jämförbart med en bensinbil. Beskattningen är låg och de får köras i strängaste miljözonen, säger Carl-Erik Stjernvall.

Avfall blir drivmedel

Biogas är helt förnybart och framställs vanligen genom rötning av exempelvis matavfall, gödsel eller slam från reningsverk.

Biogas är ett av de drivmedel som har lägst miljö- och klimatpåverkan.

Jämfört med bensin och diesel är utsläppen av koldioxid cirka 90 procent lägre.

Biogasbilar är byggda för att kunna köras med både bensin och biogas.

Källa: Energigas Sverige, M Sverige

Satsar på el

För den som bor i Farsta/Sköndals-området blir nu Högdalen, Årsta och Högmora i Huddinge de närmaste platserna att tanka biogas. Där finns inga planer på att sluta med försäljningen.

Circle K menar att de, trots att tankställen för biogas försvinner, tar ett stort miljöansvar kopplat till elektrifieringen av biltrafiken.

–Vi öppnade nyligen vår 1000:e laddplats, vilket är fem år före vår initiala tidsplan, säger Niclas Lundberg.