I dag tar det mer än fem timmar att åka med tåg mellan de två huvudstäderna, en resa som skulle kunna ta knappt tre timmar om Norge och Sverige satsar på snabbtåg på sträckan.

Det menar finansborgarrådet Anna König Jerlmyr (M) och Oslos styrande kommunpolitiker, Raymond Johansen. I en debattartikel i Dagens Industri idag uppmanar de ländernas regeringar att dra igång ett arbete för en snabbtågssatsning.

Vill att färre flyger

Det här skulle gynna tillväxten i de båda storstadsregionerna, skapa nya möjligheter för arbetspendling och minska behovet av resor med flyg och bil, anser Anna König Jerlmyr.

– Innan pandemin var det här den tjugonde mest resta flygförbindelsen i världen. Det visar på att det är många som rör sig mellan Oslo och Stockholm så kan vi få fler som arbetspendlar med tåg ger det också vinster för klimatet, säger hon.

Hon vill att “Oslo-Stockholm 2.55” förverkligas, ett järnvägsprojekt som drivs av flera andra kommuner och regioner längs sträckan. Det förslaget innebär att delar av dagens järnväg förstärks och att två nya järnvägslänkar byggs till ett pris av totalt 60 miljarder. Projektet föreslår att de tågbolag som kör sträckan är med och finansierar satsningen.

M mot höghastighetståg till Gbg och Malmö

Just nu pågår samtal mellan regeringen, Centerpartiet och Liberalerna om finansieringen av nya höghastighetståg från Stockholm till Göteborg och Malmö. Projektet har beräknats kosta runt 295 miljarder.

Moderaterna, som motsätter sig satsningen bland annat för att man inte anser att projektet är samhällsekonomiskt lönsamt, twittrade senast i februari att partiet säger nej till politiska lyxprojekt som höghastighetståg.

Varför är ni för snabbtåg till Oslo men inte till Malmö och Göteborg?

–  Jag tycker att det är viktigt att se infrastruktur behovet för hela Sverige givetvis, men de kalkyler som har redovisats för höghastighetstågen står inte i proportion till kostnaderna och förbättringen av restiden. På den ganska korta sträckan Oslo-Stockholm kan man med tämligen enkla medel få ner restiderna som blir avsevärt bättre, säger Anna König Jerlmyr.