Loppisen på Karlaplan har fått nytt blod. Allt fler ungdomar har nämligen hittat hit, och syns både bland säljare och köpare.
– Ena halvan av marknaden är som att kliva in i en helt annan värld. Vi kallar den för Tiktok-delen, säger Maria Wiberg, loppisgeneral på Stockholmsmarknader.
Den ena delen av loppisen består av antik-entusiaster, och den andra av betydligt yngre aktörer som har hittat hit via sociala medier.
– Det började efter pandemin, och har sedan bara ökat. Nu är det en explosion av unga tjejer som säljer och köper.
På Tiktok finns en mängd inlägg med flera tusen likes som uppmanar tittarna att gå till loppisen på Karlaplan. Den beskrivs som "Stockholms bästa loppis" och det finns flera klipp där kameran sveper över smycken, skor, väskor och kläder.
Det som den nya loppisgenerationen säljer mest är kläder – vilket tidigare var svårast att sälja, enligt Maria Wiberg. Hon tror att det beror på att den yngre generationen har växt upp med loppis på ett annat sätt.
– De har med sig klimatfrågan i blodet – och så gillar de att shoppa.
"När vi började hålla på med loppisar var kläder svåra att sälja, nu är det superpopulärt" säger Maria Wiberg, loppisgeneral på Stockholmsmarknader.
Privat
Förutom att det är miljövänligt att köpa begagnat tror Maria att det även lockar att man på en loppis kan hitta sådant som inte alla andra har.
– Loppis är en skattjakt! Det är kul att kunna hitta unika grejer.
Angelina Keyrouz, 16, och Luna Furöstam Hägerklo, 16, är beredda att hålla med.
– Det är väldigt trendigt att handla second hand. Då har man större möjlighet att hitta saker som man kan vara ensam om, säger Angelina Keyrouz.
Angelina Keyrouz, 16 och Luna Furöstam Hägerklo, 16, gillar loppisen på Karlaplan.
Katarina Linde
Luna Furöstam Hägerklo började sälja kläder på appar som Plick och Vinted för ett par år sedan, och fick där inspiration sälja i verkligheten. Nyligen stod hon på loppisen på Karlaplan för första gången.
– Det var superkul, säger hon.
Det är vanligt att unga marknadsför varorna de ska sälja på sociala medier. Det gjorde även Angelina och Luna.
– Då kan folk komma till loppisen och veta att man har saker de gillar. Vi lade bara upp två videos och fick mellan 2000 och 3000 visningar på båda, säger Luna.