Protesterna mot att lägga ned buss 57 till Frösundavik har varit massiva.

Mitt i har också kunnat visa att antalet påstigande på hela linjen ökat med åtta procent sedan 2019.

Regionen går trots det vidare och verkställer förslaget, är beskedet från Anton Fendert (MP).

Beslutet klubbas 17 april.

– Det är klart att det kommer vara en upplevd försämring för många som reser med buss 57, säger han till Mitt i.

Ny linje introduceras

I stället ska Frösundavik i augusti få en ny linje, buss 501, enligt ett nytt förslag som är ute på remiss.

501:an ska gå från Frösundavik via Solna station och Mall of Scandinavia med slutstation Hallonbergen.

Det, menar regionen, säkrar kollektivtrafikförsörjningen av Frösundavik och underlättar för resenärer att resa vidare: "Vid Solna station skapas goda bytesmöjligheter mellan den nya linjen och både pendeltåg och Tvärbanan. Linjen möjliggör även smidiga bytesmöjligheter för resande från Ursvik mot Solna och Mall of Scandinavia via Hallonbergen".

Så här föreslås buss 501 gå.

Så här föreslås buss 501 gå.

Region Stockholm

"Vardagspusslet försvåras"

Det duger inte, anser Solna stad som i sitt remissvar till regionen skriver att 501:an knappast kan ses som en ersättning av buss 57 och att den skulle behöva kompenseras med en förbindelse mellan Frösundavik och Odenplan.

Samuel Klippfalk (KD) var med och startade en av protestlistorna, "Rädda buss 57 i Solna från nedläggning".

– Det här är bedrövligt. Över 4 000 namnunderskrifter och så säger de att de lyssnar på medborgarna. Det här försvårar vardagspusslet för supermånga människor. Folk pratar redan om att ta bilen och samåka taxi.

Kan ersättas med en ny linje, 501, mot Hallonbergen.

Kan ersättas med en ny linje, 501, mot Hallonbergen.

Anna Wachenfeldt

Buss 501, så som den är föreslagen, ger han inte mycket för.

– Hallonbergen är inte direkt ett stort arbetsplatsområde. Och visst kan man åka till Solna station, men pendeltågen har inte direkt varit pålitliga senaste åren.

Syftet med förändringarna i busstrafiken är att spara pengar.

Två andra nedläggningshotade linjer kommer dock att räddas kvar, är beskedet från regionen: Buss 72 Karolinska sjukhuset – Frihamnen samt 75 Ropsten – Cityterminalen.