Många läsare är överens. Löttingetunneln skapar frustration. Efter Mitt i:s artikel om att tunneln på Norrortsleden kan byggas om i framtiden kunde rektionerna inte vänta.
Många som kommenterar menar att den byggdes för liten redan från början.
"Och vi var många som sa: Den får de göra om inom några år, skriver en läsare.
En annan läsare fyller i:
"Vägen var planerad efter ett helt annat antal boende i kommunerna runt omkring. Nu sitter man med ett dyrt ombyggnadskrav istället för att ha överdimensionerat från början."
Idiotiskt påfund
Tunneln och vägsträckorna runtom har mycket som försvårar körningen menar ytterligare en läsare. "Ett av Sveriges mest idiotiska påfund, här finns både 2+1 väg, rondell och enfilig tunnel".
Vissa menar att arbetet bordet påbörjas direkt.
"De är ju bara att bredda tunneln ju. Visa vad KTH har att leverera, kan Kiruna flytta en kyrka kan stockholmare bredda en tunnel."
Andra menar att det inte bara är tunneln som är flaskhalsen.
"Avfarten mot Täby är dålig och skapar köer. Hade bilisterna kunnat blixtlåsmodellen så hade det varit smidigare", skriver en.
"Ett enkelt steg är ju att börja med att fixa avfarten när man kommer västerifrån och skall av till Täby. Nu kommer man helt idiotiskt av på fel sida och det är köer där varje dag.", skriver en annan.
Viktigt central länk
Men som Mitt i tidigare skrivit kommer det dröja innan ett eventuellt extra rör i tunneln blir verklighet. I år har de landat i en bedömning om vad en ombyggnation skulle ge för effekter – en så kallad samlad effektbedömning. Den bygger på den så kallade åtgärdsvalsstudie kring Norrortsleden som blev klar 2022.
Tunneln finns med som kandidat i den kommande länsplanen som beslutas nästa år. Men om den sedan prioriteras är ännu inte beslutat.
Johan Algernon (M), ordförande för stadsbyggnadsnämnden.
Pressbild
Styrande politiker i Täby och Österåker tycker satsningen bör vara med.
– Ett extra tunnelrör är viktigt för att öka kapaciteten och säkerheten på leden, vilket behövs för att Norrortsleden fortsatt ska fungera som en modern, effektiv och trygg transportled. Investeringen är särskilt viktig eftersom Norrortsleden fungerar som en central länk mellan E4 och E18, kortar restider, ökar tillgängligheten inom Norrort och förbättrar förbindelserna mot Arlanda, Norrtälje och Kapellskär, säger Johan Algernon (M), stadsbyggnadsnämndens ordförande i Täby.
Österåkers kommun, vice ordförande i kommunstyrelsen Mathias Lindow (L)
Österåkers kommun / Kenneth Hellman
– Vi ser ett stort behov av stärkt koppling väster ut. Både för att nå målpunkter i grannkommunerna Täby och Vallentuna, men även för att få en stärkt koppling mot Sollentuna, Kista, Helenelund. Utöver ett nytt tunnelrör ser vi behov av ett helhetsgrepp om Norrortsleden, där investeringar krävs vid Rosenkälla och Häggvik trafikplats för en genomgående bättre trafiksituation, säger Mathias Lindow (L), vice ordförande kommunstyrelsen Österåkers kommun.