Klockan är strax efter 17. Det är mörkt och regnar kraftigt. Busskuren vid 142:an vid Telefonplan är full och utanför den ringlar en 20–30 meter lång kö.
De som har paraply kan vara glada. För bussen dröjer. Först meddelas att den är försenad på grund av framkomlighetsproblem. Sedan är beskedet att den är inställd. Sedan kommer en buss, men den släpper bara av passagerare och åker vidare till en parkeringsplats. Då är förseningen på ungefär 10 minuter.
Solbergabon Fredrik Lord suckar. Han pendlar från sitt jobb i västerort och vill hem.
– Så här är det alldeles för ofta. I rusningstid stannar t-banan här var femte minut. Många därifrån ska vidare med bussen så det blir väldig trångt när den väl kommer, säger han.
När Buss 142 rullar in, nästan 20 minuter sen, ringlar kön lång.
Märta Lefvert
Viktig förbindelse
Buss 142, mellan Älvsjö station och Telefonplan, är en viktig förbindelse för tusentals resenärer. Fredrik Lord har åkt med den sedan 2016 och tycker att den fungerar sämre nu än förr. Turtätheten blev glesare redan 2022 och är nu tio minuter i rusningstid. Och under hösten har antalet förseningar och inställda turer ökat, är hans erfarenhet.
Han och många andra har klagat till SL. Den 1 januari– 7 december kom 211 synpunkter in om ”störd avgång” för buss 142, många av dem under hösten. De allra flesta gällde utebliven buss eller förseningar, på allt från 3 minuter till 40 minuter. Även små förseningar ställer till det för pendlare, som missar förbindelser till andra bussar och till pendeltåg.
– Det som stör mig är att jag faktiskt betalar för kollektivtrafiken både via skatt och via SL-kortet. Då ska den fungera bra också. Lokaltrafiken är ju livsnerven i en storstad, säger Fredrik Lord.
Buss 142 går med 10minuterstrafik i rusningstid.
Märta Lefvert
SL bemöter kritik
Han lade nyligen ut ett inlägg i en lokal Facebookgrupp om sitt missnöje med buss 142 och fick mycket medhåll. SL delar dock inte bilden.
"Det är en del förseningar på linje 142, men inte mer än avtalsområdet i stort eller busstrafiken i stort när vi tittar på punktlighetsstatistiken för linjen. Vi har alltså ingen bild av att det är flera förseningar på just denna linje", skriver Cajsa Sjöbeck, presskommunikatör på SL, till Mitt i.
Hon betonar också att alla synpunkter till kundtjänsten följs upp i trafikplaneringen, för att "minimera risken för störda avgångar".
"Vi vill givetvis att resan ska gå så smidigt som möjligt, så vi uppmuntrar fortsatt resenärer att höra av sig och uttrycka sina åsikter då de är viktiga och så får vi titta på också om det är något som behöver justeras eller förbättras vad gäller hur vi planerar trafiken på linjen", skriver Cajsa Sjöbeck.
Går hem i regnet
Den här kvällen ger Fredrik Lord upp, efter nära 20 minuters väntan.
– Jag promenerar hem i stället, säger han och ger sig av i regnet.
Strax därefter kommer en buss, och en halv minut senare en till – den som stått parkerad en bit bort.