En miljon kronor avsätts i Region Stockholms budget 2022 för att göra väntrumsmiljön vid akutsjukhusen mer välkomnande och funktionella.

Det kan till exempel handla om att göra det möjligt att ladda mobiltelefonen och att köpa något att äta och dricka i väntrummen.

Sjukhusen ska kunna söka pengar ur miljonen för ändamålet.

Beräkna väntetid

På Södersjukhuset har de redan gjort ett väntrumslyft som kallas "När är det min tur", ett system med information om hur lång väntetiden beräknas bli.

– Patienterna kan se vilken prio de har, och var i processen de befinner sig. Väntan blir lite mindre orolig, säger Christine Lorne (C).

Tanken är också att patienter inte ska behöva hejda personal för att fråga hur lång väntan de har framför sig, och berätta vad de söker vård för inför hela väntrummet i strid med patientsekretessen.

Brist på personal

Mitt i har i en rad artiklar rapporterat om långa väntetider på akutmottagningarna. I Region Stockholm får två av tre vänta i över fyra timmar innan de tas omhand. Det är dubbelt så stor andel som i resten av landet.

https://www.mitti.se/nyheter/69-aring-vantade-pa-lakare-pa-sos-akuten-i-19-timmar/repuif!QDgZJ15Hym7QRUQwnW5@gQ/

Bristen på på personal och därmed öppna vårdplatser gör också att patienter blir kvar på akuten.

Är det inte viktigare att göra något åt det, i stället för att förbättra väntrummen?

– Jag kan hålla med om att det här kan verka som plåster på såren, men vi satsar även på att korta köerna. Akutmottagningar är ju uppbyggda så att de akuta fallen går först och det blir väntetider, och då är det ingen nackdel om det är lite trevligare i väntrummet, säger Christine Lorne.

Kritik från Kommunal

Resonemanget imponerar dock inte på Ann-Christine Nilsson vid Kommunals sektion på Södersjukhuset. Där duggar larmen om hårt tryck på akuten tätt.

Hon tycker att de styrande politikerna vänder bort blicken från de verkliga problemen och i stället putsar på ytan.

– Var ska jag börja? Det är klart att det är viktigt att akutmottagningarna känns fräscha, och att de är funktionella och välkomnande för patienterna. Jag är dock övertygad om att den hårt prövade personal som arbetar där skulle kunna föreslå dussintals andra förbättringar som skulle vara mer ”kvalitetshöjande”, inte bara för patienterna utan även för personalen, säger hon.

https://www.mitti.se/nyheter/akutsjukhusen-har-inte-rad-att-kapa-koerna/repuit!oWdhS2tT7doCzZbzEAq7fg/