– Vi tog ett beslut: ”Vi testar”. Jag begärde tjänstledigt och första dagen efter semestern ringde jag och beställde båten, berättar Österskärsbon Per Henriksson, 55.

Det var i augusti förra året. Nu har Per drivit sin firma Goper ("Gods- och persontransporter") i snart ett år och till och med hunnit blivit "Go-Per" med en del Österåkersbor.

Pandemin avgörande

Tio år tog det att komma fram till beslutet, berättar han. Avgörande blev pandemin, att barnen blivit tillräckligt stora (två har flyttat ut) och att han bara har drygt tio år kvar fram till pension.

– Det har alltid varit båtar i mitt liv, men jag har jobbat med IT hela tiden. Det är mycket stillasittande och inomhus.

Så är inte livet som taxibåtsförare, då är man ute året om, utom då det är is.

Till sin hjälp har Per hustrun Helena, som har kvar sitt fasta jobb.

– Hon är vår affärsutvecklare och delägare i företaget.

Hur många körningar behöver du ha för att gå runt?

– Det är väldigt olika. Det bästa är heldagskörningar för företag. Och långa körningar är bra körningar. Mitt mål är att få 80 procents beläggning i veckan.

Kunderna är allt från vanliga passagerare till fastighetsmäklare och kommuntjänstemän med uppdrag ute i skärgården.

Hur långa turer blir det?

– Egentligen finns det ingen begränsning, men det längsta jag kört är ut mot ytterskärgården. Även Sandhamn och Möja är inte helt ovanligt.

Däremot kan båten vara en begränsning. Den 8,5 meter långa taxibåten är specialbeställd från Norrtälje och klarar förutom Per högst sju passagerare eller ett ton last. Nyligen fick han förfrågningar om ett sällskap på tolv och en annan som undrade om han kunde köra 150 (!) personer. Planen är att det första året ska ge en fingervisning om han bör satsa mer på passagerartrafik eller godstrafik när han utökar med ytterligare en båt.

Vad är roligast?

– Det är alla möten med nya och återkommande kunder. Det är absolut trevligast. Det är glatt på sjön också, även när man möter konkurrenter.