– Det nya bullerskyddet blev inte alls bra. Det är lägre än det förra. Dessutom är det genomskinligt så det är även visuellt störande när man ser bilar fara förbi i hög fart dygnet runt. På kvällstid skapar bilarnas strålkastare en stressande miljö, säger han.
Anders Persson hörde av sig till kommunen med sina synpunkter, och föreslog att det genomskinliga bullerplanket skulle ersättas av det röda i trä som fanns där förut och som fortfarande kantar E4 norr och söder om tunneln mellan Kista och Helenelund.
Mycket hård yta och minskad vegetation kan ha bidragit till ökat buller från E4. Anders Persson tycker att det var bättre tidigare med bullerskydd i trä över tunneln, så som det fortfarande ser ut norr och söder om det genomskinliga skyddet, se till höger i bild.
Tomas Stark
Svaret han fick var att det nya bullerplankets höjd enligt SL är ”projekterat med ljudkrav beaktade”. Att det blev transparent förklarades med att Trafikverket, SL och kommunen tillsammans tagit det beslutet.
Kommunen var drivande
Men Anders Persson gav sig inte utan hörde av sig till Trafikverket – och fick då beskedet att Sollentuna kommun varit drivande för att ha glasskärmar som bullerskydd då man ville ”släppa in ljuset på torget”.
När han mejlade kommunstyrelsens ordförande Henrik Thunes (M) fick han bekräftat att kommunen velat ha ”genomsläppliga” bullerskydd då det ”har betydelse för trygghetsupplevelsen på torget och kring den nya tunneln”.
– Kommunen försökte finta bort min kritik. På vilket sätt skulle folk bli tryggare om man ser bilar i full fart dygnet runt? frågar sig Anders Persson.
Henrik Thunes förklarade också att Helenelund ”är inne i en omvandling”, att ”det kommer att ta tid innan alla pusselbitar är på plats”, och att ”vi får vänta innan all återplanterad vegetation har vuxit till sig, och till tvärbanans spårläggning och byggnationen runt torget är klar”.
Mitt i har varit i kontakt med Henrik Thunes som inte har något mer att tillägga.
Anders Persson ställer sig frågande till att man först hugger ner skogen på vallen för att plantera nya träd.
– Det dröjer ju 30 år innan de har vuxit sig stora!
"Dröjer ju 30 år"
Anna Holm, samhällsbyggnadschef i Sollentuna, förklarar att Trafikverket behövde ta ned vegetationen i och med byggnationen. Enligt henne har växtligheten i sig dock inte någon ljuddämpande effekt, men det kan upplevas som att motorvägen har kommit närmare och att den bullrar mer eftersom den är mer synlig nu.
– Upplevelsen kan vara annorlunda, att man upplever bullret på ett annat sätt, säger hon.
Inga bullermätningar har gjorts
Anders Persson har begärt ut bullermätningar för att kunna jämföra före och efter att det gamla bullerskyddet byttes ut, men Anna Holm är osäker på om sådana mätningar har gjorts. Däremot vet hon att akustiker gjorde beräkningar i förväg, i samband med projekteringen av den nya tunneln, och dessa slog fast att den nya utformningen ska ge samma bullerskydd som tidigare.
Området mellan E4 och järnvägen i Helenelund är dock väldigt bullerutsatt, och Anna Holm berättar att Sollentuna har flera liknande områden längs motorvägen.
– Vi trycker på hårt för att Trafikverket ska genomföra åtgärder, men det är mycket utmanande att få till detta när prioriteringar görs ur ett nationellt perspektiv, säger hon.