I början av sommaren fick Karl-Erik Jonasson besked om att villan på hans granntomt Ugglemossvägen 19 skulle rivas och ersättas av ett flerfamiljshus. Han och grannarna gillade det inte och överklagade. Dels för att hans egen utsikt ändras med en 5 meter högre byggnad, men också för att han är orolig över vad förtätningen i villaområden för med sig.
– Området består i dag av en- eller tvåfamiljshus. Förtätar man med flersbostadshus river man upp områdets karaktär och lugnet här, som är en av anledningarna till att många flyttar hit. Jag ser inte heller hur sådana här hus ska lösa bostadsbristen, det kommer bli dyra bostadsrätter i det huset, säger han.
Trafiken blir ett problem
Håkan Lindhoff är ordförande i Mälarhöjdsföreningen, en ideell förening som vill skydda kulturmiljön i området. Han har själv fått ett flerbostadshus som granne.
– Det kan fungera estetiskt om det görs snyggt, och inte hela tomten fylls med en huskropp som inte passar in i stadsbilden. Men det finns också praktiska aspekter, säger han.Karl-Erik Jonasson fyller i:
– De verkar inte tänka på att det kommer bli fler bilar i området. Huset som de vill bygga får två parkeringar, till åtta lägenheter. Då blir det att alla parkerar på gatan istället.
Karl-Erik Jonasson undrar vad som hände med riktlinjen Varsam utveckling av småhus och villaområden som den grönblå majoriteten antog förra året.
– Vart finns varsamheten i detta, säger han.
Ska inte stoppa förtätning
Daniel Sjöborg är stadsbyggnadsstrateg i Stockholms stad och är en av dem som arbetet med riktlinjen.
Uppdraget kom från politiken.
– Det har börjat ske en stor förtätning i villaområdena vilket även påverkar tomterna och ger mer hårdgjorda ytor. Målet med riktlinjen är inte att förtätningen ska stoppas, utan göras varsammare. Den är även tänkt att kunna fungera för mindre åtgärder, om man till exempel ska göra en mindre tillbyggnad.
https://www.mitti.se/nyheter/bostader-planeras-i-skogsomrade-i-malarhojden/repvio!Uej1ybrW0Pn72nvMQyA/
Hur skulle du säga att riktlinjen används idag, gör den nytta?
– Det är för tidigt att säga, vi har påbörjat en utvärdering men den är för ny ännu för att vi ska kunna säga att den fått effekter. Men vi ser ju att den används i ärenden som kommer till oss här på stadsbyggnadskontoret, säger Daniel Sjöborg.
Utvecklingen där byggföretag köper tomter i villaområden och bygger flerbostadshus i stället, hur ser du på den utvecklingen?
– Den utvecklingen riskerar att påverka karaktären i villaområdena. Men det är en svår diskussion för vi behöver även bygga fler bostäder. Vi tar inte ställning för eller emot den utvecklingen, i vissa områden är det så att vi ser en sådan utveckling framöver, i vissa områden där det till exempel finns riksintressen och kulturhistoriska värden kan det bli svårare, säger Daniel Sjöborg.
https://www.mitti.se/nyheter/farre-p-platser-och-mer-kollektivtrafik-i-framtidens-fruangen/repviz!Fsls6eeBm4mgI9IU@IPA/
Håkan Lindhoff menar att förtätningen på många håll initieras av byggare som köper upp mark, vilket han tycker blir problematiskt.
– Politikerna har lovat bostäder men låter marknaden styra vart de hamnar. Det blir inte planmässigt byggande, var bostäderna byggs avgörs mer av var enskilda byggare hittar exploateringsmöjligheter. Då försvinner ofta grönområden och vad som fungerar för människorna som bor där kommer inte in förrän i ett väldigt sent skede.
Men var ska man bygga bostäder i stället för i Mälarhöjden?
– Bromma flygplats. Lägg ner flygplatsen och bygg bostäder där, det skulle lösa väldigt mycket, säger Håkan Lindhoff.
För några veckor sedan fick grannarna besked. Länsstyrelsen avslog grannarnas överklagan gällande rivningslov. Däremot fick de rätt om bygglovet. Den planerade byggnaden var för stor och stred därmed mot detaljplanen.
Men ärendet är inte över. Länsstyrelsen har nu skickat tillbaka det till stadsbyggnadsnämnden för fortsatt handläggning.
https://www.mitti.se/nyheter/sa-ska-villaomraden-skyddas-fran-hardhant-exploatering/repufp!ZZnJG7fSMUSgmGHGP4Wdlw/