När år 2023 är slut ska det gå att ladda bilen på hälften av parkeringsplatserna i det kommunala parkeringsbolagets garage. Nu presenterar Stockholm parkering sin plan för hur utbyggnaden i p-husen ska gå till.

Stegvis ska det byggas hela 2 819 nya publika laddplatser under 2021, 2022 och 2023. När arbetet är klart kommer det finnas 4 258 laddplatser i bolagets egna garage som alla stockholmare får använda.

Flest laddplatser i innerstan

– Det är helt avgörande med laddinfrastrukturen för att vi ska kunna gå över från fossila bilar till elbilar. Stockholm parkering är inte den största parkeringsaktören men med det här så visar vi vägen, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).

Även om alla bolagets p-hus berörs, så kommer satsningen framför allt att ge nya laddplatser i innerstan där de största anläggningarna finns. Detsamma gäller för laddplatserna som det privata näringslivet installerar på stadens gatumark, som också tydligt koncentreras till innerstan.

https://www.mitti.se/nyheter/bara-220-laddstolpar-pa-stans-gator/repueq!ZGa8x3X2upTpRwg@ul5nw/

Det här är ett stort problem, menar oppositionsboraggarrådet Emilia Bjuggren (S), som anser att staden måste göra mer för att öka utbyggnadstakten – över hela Stockholm. Ska fler våga välja bort bensindrivna bilar måste det finns laddplatser nära hemmet, menar hon.

S: Prioritera eftersatta stadsdelar

– Staden måste lägga sitt krut på de stadsdelar där den privata marknaden än så länge laggar efter. Det går inte att bara luta sig tillbaka och säga att marknaden löser det här. Börjar man med Stockholm parkerings egna platser och allmännyttans besöksparkeringar så kommer man långt, säger hon.

Daniel Helldén (MP) håller med om att staden måste göra mer och titta på nya lösningar för att det ska gå att ladda bilen på gatan överallt. Det är ett arbete som pågår på trafikkontoret, uppger han.

MP: "Jobbar med det"

– Vi jobbar med det här för att hitta innovativa lösningar för marknaden kommer sannolikt inte täcka hela behovet. I garagen så överträffar ännu inte efterfrågan på laddplatser tillgången utanför innerstan men ökar efterfrågan så kan vi skruva upp så att garagen får 100 procent laddplatser, säger han.