Tanken är att kvittot ska vara ett stöd för att navigera vidare i hälso- och sjukvårdssystemet. Det kan handla om att vända sig till sin vårdcentral, att söka akut – eller råd om hur man själv kan kurera sig.

Förra året gjordes ett försök med så kallade rådgivningsmeddelanden, där 16 vårdcentraler samt länets akutmottagningar och närakuter deltog.

Under tre månader skickades 11 000 meddelanden till patienters inkorgar på 1177, och samtidigt ett sms eller mejl till dem om att det fanns att ta del av.

Ett stöd

63 procent av patienterna öppnade meddelandena. Utvärderingen har visat att de använt dem som stöd för att komma ihåg råd och instruktioner, namn på läkemedel samt för att informera närstående eller vid besök på akutmottagning eller närakut.

I meddelandet framgick också var och inom vilken tid patienten behövde söka vård, med en länk till information om mottagningens adress, karta och öppettider.

Kvitto till alla

Nu har primärvårdsnämnden beslutat att alla som är listade på en vårdcentral och som ringer 1177 ska få ett skriftligt rådgivningsmeddelande.

När nyordningen införs finns det inga uppgifter om ännu.