STYRA UPP. Rasmus Jonlund (L) vill se fler åtgärder mot elsparkcyklarna. Foto: Per Brandt

Kungsholmen vill sätta åt elsparkcyklar i parker

Politiker på Kungsholmen vill stoppa eller sänka farten för elsparkcyklar i parkerna – och kanske även på fler ställen.

  • Publicerad 06:00, 30 okt 2021

Staden är på gång med att ändra sina lokala ordningsföreskrifter för att komma till rätta med problemen med elsparkcyklarna. Tankar finns om både avgifter och parkeringszoner.
Även på Kungsholmen gnisslar förvaltningens tjänstemän och nämndordförande tänder när tvåhjulingarna kommer på tal.

Zoner för elsparkcyklar dröjer till 2022

I sina remissvar för stadens nya trafiksäkerhets- och cykelplan skriver stadsdelsförvaltningen att de nya strategierna borde ägna mer kraft åt att beskriva problemen kopplade till elsparkcyklarna och hur det ska stoppas.

–  De påverkar trafiksäkerheten, framförallt för cyklister och fotgängare. Det är en för stor andel som inte har vett nog att hantera dessa. Jag kan bli vanvettigt förbannad och perplex över den bristande respekt som de visar för medmänniskor, säger Rasmus Jonlund (L), stadsdelsnämndens ordförande.

Ett problem är att många elsparkcyklar kör och parkerar i parkerna, där det är förbjudet att cykla enligt förvaltningen.

Därför vill man se tydligare riktlinjer för parkering men även att staden använder ”digitala staket”, geofencing för att begränsa framfarten i parkerna.

Det gjordes till exempel i Hornsberg i somras, med både parkeringsförbud och låghastighetszon. Rasmus Jonlund utesluter inte att fler platser kan bli aktuella för liknande åtgärder.

–  Det är flera ställen på Kungsholmen som är trånga så det behöver vi följa och försöka utnyttja och utveckla med företagen. Vid Hornsberg var det tydligt ett problem. Om det kan uppstå liknande problem som exempelvis vid strandpromenader som Norr Mälarstrand ska vi vara beredda att begära det. 

Vill du förbjuda elsparkcyklar i Kungsholmens parker?

– Vi måste titta på hur vi ska göra. Om vi borde stoppa dem helt eller om de snarare kan ha en lägre hastighet, gånghastighet, i parkerna. Det kan också vara olika från park till park. Förvaltningen är klok och det är viktiga synpunkter.