I juni stod det klart att två båtar försedda med enorma reklamskärmar på totalt 100 kvadratmeter skulle börja guppa runt på Stockholms vatten, nio timmar om dagen, fem till sju dagar i veckan.

Enligt startup-bolaget Billboat, som stod bakom satsningen, var båtarna bra för miljön. Dels då de drivs med elmotorer, dels då en stor håv samlar in skräp samtidigt som den kör runt.

https://www.mitti.se/nyheter/nu-blir-det-reklam-pa-stockholms-vatten/repufn!7RfNIq6SA6FObKkKNZjMAw/

Men irritationen mot reklambåtarna lät inte vänta på sig.

Nyligen tittade skribenten Eric Ericson på Arbetet närmare på båtarna. Enligt honom är det långt ifrån några miljöfartyg som tuffar runt.

På tre hela dagar ska båtens håv inte ha lyckats fiska upp mer skräp än motsvarande en fylld svart sopsäck. Och i aktern på båten ska det finnas en dieselgenerator som "kickar igång" när elbatterierna börjar ta slut.

Max Bjurström, vd på Billboat, hävdar dock att båtarna drar in uppemot 50 liter skräp om dagen när de kör. Däremot undviker han att svara på om, och i så fall hur ofta, dieselgeneratorn används.

"En hyperkapitalistisk nöjespark"

Nu kommer även kritik från oppositionen i Stadshuset – som kräver att den styrande majoriteten gör något för att stoppa båtarna.

– Det är helt klart att Moderaterna vill förvandla vår stad till en hyperkapitalistisk nöjespark och ge kommersiella intressena fritt spelrum att göra vad de vill i vår stad, säger Emilia Bjuggren (S), oppositionsborgarråd.

Enligt Socialdemokraterna är det mycket oklarheter kring vilka regler som gäller för reklam på vatten. Konceptet är nytt och det finns inget juridiskt regelverk att stödja sig mot.

De vill därför att finansborgarrådet Anna König Jerlmyr (M) ska ge stadens jurister i uppdrag att gå igenom vad som egentligen gäller, och helst hitta möjliga vägar för att förbjuda reklambåtarna.

– Vi har i några månader försökt reda ut vem som egentligen ansvarar för tillstånden för båtarna. Men ingen har något svar. I New York har man lyckats begränsa det gemensamma vattenutrymmet för reklam. Men där, till skillnad mot här, fanns det en politisk vilja. Stockholm behöver verkligen inte fler neonskyltar, säger Emilia Bjuggren.

Vägrar svara

Men Anna König Jerlmyr (M), som alltså är stadens högst uppsatta politiker, vill inte svara på några frågor om reklambåtar.

– I dagsläget saknas det rättsliga möjligheter för att göra någonting från stadens sida. Det är i grunden ett problem. Socialdemokraterna i Stadshuset kan med fördel lyfta frågan hos sina partikamrater i regeringen, svarar i stället Erik Engstrand, pressekreterare hos Moderaterna i Stadshuset.