I dag, fredag 16 april, väntas regeringen lägga fram sin infrastrukturproposition, där satsningar på vägar, järnvägar och annan infrastruktur för de kommande tolv åren slås fast.

Det handlar om satsningar på 7-800 miljarder kronor.

Det blir också en pott som går till länen.

Mer pengar

Trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M) kräver nu att Stockholm tilldelas pengar för att klara den upprustning och de investeringar som behövs i regionens kollektivtrafik.

– Vi vill markera gentemot staten att här finns brister och behov och att staten måste ta ett steg framåt, säger han.

Region Stockholm har tidigare fått runt 20 procent av kakan, men tilldelningen har minskat på senare år.

– Vi har blivit styvmoderligt behandlade, säger Tamsons.

Elbilar inte nog

Regionen yttrade sig till Trafikverket inför propositionen, och menade då att man inte bara kan luta sig mot en elektrifiering av fordonsflottan för att nå miljömålen, utan pekade på vikten av att satsa på kollektivtrafik och cykling.

https://www.mitti.se/nyheter/elbilar-inte-enda-losningen-nar-transporterna-okar/repuar!@3Abr1HK3UIM667VMpCDsQ/

Den som Kristoffer Tamsons nu framhåller som viktigast är att järnvägarna rustas och förbättras, så att pendeltågen kan komma fram snabbt och säkert.

– Systemen behöver trimmas och flaskhalsar byggas bort så att vi kan öka turtätheten. Sen är miljön i och runt många stationer luggsliten, den behöver bli ljusare och tryggare.

Ökat resande

Redan nu rustas och byggs SL-trafiken ut för cirka 80 miljarder kronor, med nya tunnelbanelinjer och stationer. 178 000 nya bostäder ska byggas fram till år 2035, vilket innebär ökat resande, enligt SL.

Trafiknämnden och SL:s styrelse ska nu behandla det yttrande som sedan ligger till grund för regionens fortsatta diskussioner om hur pengarna i länsplanerna ska fördelas.