Mitt i har tidigare rapporterat om de indragna tågen från Visinge och Ensta i rusningstrafik. Efter artikeln har många Täbybor varit kritiska till SL:s förändring.

"25 minuter är väldigt lång tid", skriver en person gällande väntetiden.

"Snabbtågen sparar inte ens resenärerna särskilt mycket tid", skriver en annan.

Stannar inte på alla stationer

När den nya tidtabellen kom i december så infördes fler snabbtåg, alltså tåg som bara stannar på vissa stationer.

Fler tar bilen

För andra stationer som inte snabbtågen stannar vid blir avgångarna färre. Nämligen i Ensta och Visinge i Täby och i Bällsta i Vallentuna.

Vid Ensta station träffar vi Emma Levin som bor inte långt från stationen. Hon brukar pendla med Roslagsbanan. Förhoppningen var fler avgångar inte färre berättar hon.

– Jag tror det kommer bidra till att fler tar bilen till de stationer som har snabbtågen, säger hon.

Sämre för Täbybor

Täby kommun ställer sig även de kritiska till de indragna tågen och menar att förändringarna bland annat gjort att trängseln på tågen blivit värre.

– Jag kan bara konstatera att det är tråkigt att regionen har försämrat kollektivtrafiken för Täbyborna, säger Johan Algernon (M), stadsbyggnadsnämndens ordförande.

– Från Täby kommuns sida så har vi varit i kontakt med Trafikverket och påtalat missnöjet, säger han.

Han säger att han vill se fler avgångar och utökad trafik på Roslagsbanan.

– Det har utlovats en kraftigt ökad trafik och fler vagnar, men de är försenade. Vi som kommun har gjort flera investeringar vid stationerna, bland annat infartsparkering i Visinge. Man känner sig lite lurad, säger Johan Algernon.

Jämnare belastning

Tidigare har SL svarat att förändringen delvis beror på antal påstigande och att belastningen som varit på tågen inte kommer vara lika hög med den nya tidtabellen.

– Vår bedömning är att snabbtågen innebär att belastningen på de långsamma tågen minskar och att beläggningen ombord jämnas ut, sade Cajsa Sjöbeck till Mitt i tidigare.