Stället som öppnade 1952 är inte bara känt för sin gamla neonskylt. Sedan Sofie Thorsbrink tog över 2016 har även semlorna fått ett rykte som spritt sig långt bortom kvarteren intill Nytorps gärde i Kärrtorp. Men nu väljer Sofie Thorsbrink att tacka för sig.
Hon berättar att de senaste tre årens inflation med kraftigt höjda inköpspriser och minskad köpkraft hos kunderna varit kännbar.
– Smör och grädde har till exempel gått upp väldigt i pris, säger hon.
"Ett liv utanför"
Enligt Sofie Thorsbrink har även en tidigare fasadrenovering som nu är klar lett till ett tapp i försäljningen då gästerna inte hade någon utsikt.
Under helgerna har Thorsbrink inte haft råd att ta in så mycket personal hon velat. Istället har hon själv kavlat upp ärmarna.
– Jag har dragit ett tungt lass. Men det finns ju ett liv utanför Santa Fe också. Det hade varit fint att ha 40 timmars arbetsvecka. Och man blir ju inte yngre, säger hon.
Sofie lovar att lära ut semmelreceptet. För tre år sedan utsågs semlorna till Stockholms bästa av sajten "Bäst i test". Semlor på 22 ställen testades av juryn.
Arkiv/Anders Björklund
Med höjd hyra ovanpå de andra faktorerna landade hon i beslutet.
– Det är alla saker sammantagna som gör det.
Finns risk att Santa Fe går i graven som bageri och konditori?
– Nej, jag kommer att hitta en köpare. Det är bara en fråga om tid, säger hon.
Sofie Thorsbrink berättar att hon gjort stora investeringar och renoverat lokalen sedan hon tog över.
– Den som köper gör ett kap. Det är ett fullt utrustat bageri. Samtidigt pekar konjunkturen nu åt rätt håll.