Nu är det klarlagt vad som orsakade dödsolyckan på Farstabron den 28 augusti. 

Det var föraren i personbilen som kom över i bussens körfält.

– Det vi har kommit fram till under utredning av den tragiska dödsolyckan är att personbilen har kommit i mycket hög hastighet och plötsligt svängt över i mötande körfält och kolliderat med bussen, säger Mats Eriksson, presstalesperson hos polisen.

Det blev bara förkolnade rester kvar efter bussolyckan på Farstabron.

Det blev bara förkolnade rester kvar efter bussolyckan på Farstabron.

Margareta Ljung Westerberg

Det var inget fel på något av fordonen som ledde till olyckan, enligt polisen, som har gjort en teknisk undersökning av det som var kvar av bussen och bilen. 

Händelsen har utretts som grov vårdslöshet i trafik, men den som misstänks ha orsakat olyckan, alltså bilföraren, dog i olyckan.

– Det gör att vi lägger ned ärendet, säger Mats Eriksson.

Det blev bara förkolnade rester kvar av bussen som brann på Farstabron.

Det blev bara förkolnade rester kvar av bussen som brann på Farstabron.

Margareta Ljung Westerberg

Värmdöbornas krav efter olyckan på Farstabron: Gör något!

Efter dödsolyckan på Farstabron förra veckan, ställs återigen krav på Trafikverket att säkerheten måste bli bättre.

– Nu räcker det, säger en Värmdöbo.

Betongsuggor med rödgula markeringar har satts upp längs det brandskadade räcket på båda sidor av Farstabron. Här har vägen också fått ny asfalt. 

Efter den tragiska olyckan förra veckan, när en personbil frontalkrockade med en SL-buss och två personer dog, har flera Värmdöbor hört av sig till Mitt i. Olyckan ledde till en omfattande brand och förarna i båda fordonen omkom.

– Under så lång tid, så många olyckor – nu får det vara nog. Jag kör själv motorcykel och har sett flera gånger när bilar varit på väg att glida över i fel körfält. Gör en enkel lösning innan bron byggs om helt och hållet, med någon form av plastmärken som sätts upp mellan körfälten som mitträcke. Det kan vara reflexer, koner, orangea plastpinnar, vad som helst som syns, säger Värmdöbon Christer Ahlgren.

Betongsuggor har satts upp längs det brandskadade räcket efter olyckan.

Betongsuggor har satts upp längs det brandskadade räcket efter olyckan.

Eva Tonström

"Min första tanke: Hoppas föraren hunnit ta sig ut"

En person skriver i ett mejl: ”Det dåliga beslutet att bygga en trefilig bro till det som vid beslutstillfället var en av Sveriges snabbast växande kommuner var redan från början ett felaktigt beslut.” 

Värmdöbon Sebastian Hiort af Ornäs stod i bilkön och blev vittne till olyckan.

– Min första tanke var: Hoppas att det inte sitter någon i den brinnande bilen och att han eller hon i så fall lyckats ta sig ut.  

Vänstra delen av fronten på bussen, där föraren sitter, var helt intryckt.

– Det såg ut som att personbilen hade kommit från Värmdö och kört över i bussens körfält, säger han. 

Ett mitträcke på bron, som skiljer de två körriktningarna från varandra, kunde ha förhindrat att det blev en så här allvarlig olycka, menar han.  

Några tar upp att det borde finnas fartkameror på bron. 

 Buss brinner

Buss brinner

Privat

Tre dödsolyckor på knappt två år

Sedan 2021 har fyra olyckor med personskador rapporterats in på Farstabron, varav en dödsolycka i december 2023, som Mitt i Värmdö berättat om tidigare. 

Samtliga olyckor inträffade på grund av att en bilist kommit över i fel vägbana, och kört mot trafiken.

– Jag förstår folks oro och att man vill se en ändring nu. Farstabron är en olycksdrabbad sträcka och vi har gjort flera åtgärder senaste året för att förbättra säkerheten på bron. Nu måste vi sätta oss igen och titta på vad mer kan vi göra, säger Anton Persson, utredare på Trafikverket.

Det blev bara förkolnade rester kvar efter bussolyckan på Farstabron.

Det blev bara förkolnade rester kvar efter bussolyckan på Farstabron.

Margareta Ljung Westerberg

Att ställa ut betongsuggor mitt på bron går inte på grund av att det blir för smalt för tung trafik att passera, enligt Anton Persson.

– Vi har provat med enklare mittmarkeringar, som plastpinnar som sticker upp från vägbanan, men de kördes ned hela tiden. Ett problem är att vi inte kan fästa saker i bron utan att förstöra tätskiktet.

Nu inväntar de Trafikverkets egen, interna utredning av olyckan. När den är klar kan de besluta om nya åtgärder.

– Vi måste vända på alla stenar igen, säger han. 

Angående fartkameror så löser det inte problemet att fordon kommer över i motsatt körfält, tillägger han. Det finns heller inte plats på bron att placera ut kameror.

Kravbrev till Trafikverket

Planen är att bygga om bron med reversibla körfält. Det är säkrare än i dag, menar Anton Persson, eftersom det kommer vara bommar och fler skyltar som visar var man ska köra. 

Värmdö kommun har flera gånger tryckt på Trafikverket om Farstabron. Alla politiska partier i Värmdö har nu gemensamt skickat in en skrivelse till Trafikverket där de kräver flera åtgärder på bron.

– Det är fullständigt oacceptabelt att vår enda fasta förbindelse med resten av Stockholmsregionen ska vara så trafikfarlig och återkommande skörda människoliv. Vi kräver en tydlig mittbarriär och ytterligare och omedelbara åtgärder, och en plan för en säker bro med bättre framkomlighet, säger Carl Kangas (S), kommunstyrelsens ordförande.

Polisen har inlett en förundersökning om grovt vållande till annans död och grov vårdslöshet i trafik för att utreda hur olyckan har skett.

Bussbolaget Nobina AB, vars förare körde bussen och omkom i olyckan, flaggade på halv stång i alla sina trafikområden i hela Sverige under fredagen.

Den här veckan är bron avstängd varje natt 21-05 för att den ska repareras.

Planen för Farstabron

Göra mittkörfältet reversibelt med digitala skyltar, bommar och portaler. Arbetet ska starta 2027och vara klart 2028.

Flera tillfälliga åtgärder har gjorts 2024 och 2025:

Linjemarkeringarna på vägen har förstärkts. De görs nu rent oftare för att de ska synas bättre.

Fler och större skyltar har satts upp, bland annat enkelriktat-skyltar och skyltar om omkörningsförbud.

En avfartsskylt vid östra brofästet har flyttats fram.

Tillfällig belysning har satts upp på bron.

Källa: Trafikverket

När elden var släckt fanns bara förkolnade rester kvar av den utbrända bussen.

När elden var släckt fanns bara förkolnade rester kvar av den utbrända bussen.

Margareta Ljung Westerberg

Kravet efter olyckan på Farstabron: Gör något!

Trafikverket: "Vi behöver vända på alla stenar igen"

Två döda efter bussbranden

Två personer har dött efter att en SL-buss och en personbil krockat och börjat brinna på väg 222 i Värmdö.

En SL-buss och en personbil har kolliderat och börjat brinna på väg 222 på Farstabron i riktning mot Värmdö.

Båda förarna i de fordon som har krockat har dött i olyckan, enligt polisen. Anhöriga är underrättade. Inga andra personer har behövt vård på sjukhus, enligt Region Stockholm.

Enligt SL ska det ha varit en gasbuss som fattat eld efter olyckan, men det ska inte ha funnits några passagerare ombord.

Polisen har stoppat trafiken i båda riktningar och den leds nu om via väg 274. Vägen beräknas vara avstängd fram till klockan 19.

Bussbolaget Nobina AB, vars förare körde bussen som började brinna, har haft lokal och central krisledning igång hela dagen.

– Fokus nu, i det akuta läget, är att ta hand om våra medarbetare. Det innebär bland annat att vi utöver extra ledare som stöd även har krisstöd från företagshälsovården på plats ute på våra depåer, säger Malin Säker, kommunikationschef på Nobina. 

– Det här är en mycket tragisk trafikolycka och vi bistår polisen i deras arbete som alltid vid en allvarlig olycka, tillägger hon. 

Polisen: Inga passagerare på bussen

Först var branden mycket kraftig men vid 10.30-tiden har lågorna lagt sig något.

Räddningstjänstens uppgift just nu är att ha kontroll över branden och låta fordonen ”brinna ut”, säger Marie Nordahl på räddningstjänstens presstjänst.

– Det kommer ta ett tag och bron är fortfarande avstängd.

Region Stockholm gick upp i stabsläge med anledning av olyckan tidigare under dagen.

– Vi har omfattande sjukvårdsresurser på plats men vet ännu inte hela omfattningen av händelsen eller skadeläget, sade Josefine Bergenholtz-Gröndahl, pressansvarig på Region Stockholm då.

Vittnet: "Jag hoppades bara att ingen satt i bilen"

Värmdöbon Sebastian Hiort af Ornäs satt i kön i riktning in mot stan, med tre bilar framför sig till olyckan, när han såg vad som hänt.

– Det hade inträffat bara några minuter innan jag kom fram. En person stod då och försökte släcka den brinnande bilen med en brandsläckare och fyra-fem personer, privatpersoner, från andra bilar hade klivit ur för att hjälpa till, säger han.

Värmdöbon Sebastian Hiort af Ornäs såg olyckan på Farstabron tidigare idag.

Värmdöbon Sebastian Hiort af Ornäs såg olyckan på Farstabron tidigare idag.

Privat

Bussen befann sig då nära räcket på körfältet som leder ut mot Värmdö, medan personbilen befann sig i mittfilen.

– Vänstra delen av fronten på bussen, där föraren sitter, var helt intryckt. Det såg ut som att personbilen hade kommit från Värmdö och kommit över i bussens körfält, säger Sebastian Hiort af Ornäs.

– Min första tanke var: Hoppas att det inte sitter någon i den brinnande bilen och att han eller hon i så fall lyckats ta sig ut. 

Han ifrågasätter också det som många andra Värmdöbor tänker.

– Varför sätter de inte upp ett mitträcke på bron som skiljer de två körriktningarna från varandra? Det hade troligen förhindrat att det blev en så här allvarlig olycka, säger han.

Polisen har inlett en förundersökning med rubriceringen grovt vållande till annans död och grov vårdslöshet i trafik för att utreda hur olyckan har skett.

Arbetet med olyckan pågick till långt in på natten. Det ledde till långa, stillastående köer ut mot Värmdö och inställd och oregelbunden busstrafik under kvällen.

All trafik tvingades åka via Insjön och gamla Värmdövägen för att komma till Gustavsberg.

Rök tornar upp sig på bron.

Rök tornar upp sig på bron.

Privat

Två döda efter bussbranden

Krockade med bil på bro ✔ Privatpersoner ryckte in med brandsläckare