När Anton Fendert i slutet av januari 2025 – efter bara drygt två år på posten – meddelade att han tänkte avgå som trafikregionråd stod det samtidigt klart att han skulle bli kvar på jobbet en bra bit in på hösten.

Efter en ovanligt lång överlämning till efterträdaren Jakop Dalunde (MP) avgick Fendert slutligen den 31 oktober.

I likhet med andra förtroendevalda som avgår har han rätt att få ett ekonomiskt omställningsstöd, vilket beräknas utifrån hur länge han har haft sitt uppdrag.

I Anton Fenderts fall blir det nio månaders ersättning à 103 093 kronor i månaden – vilket är 85 procent av hans regionrådslön på drygt 120 000 kronor.

Totalt kan det alltså bli 927 837 kronor – men utbetalningen upphör om han får ett nytt jobb.

– Min förhoppning är att jag inte ska behöva använda mig av hela omställningstödet utan kunna få ett nytt arbete framöver, säger Anton Fendert till Mitt i.

Får 300 000 till

Beslutet om ersättningen togs enhälligt av regionens arvodesutskott den 17 november.

Tidningen Expressen uppmärksammade i maj att Anton Fendert genom att stanna kvar på sin post ända till slutet av oktober kunde öka sitt omställningsstöd med 300 000 kronor (se fakta nedan).

Hans argument har varit att han gärna ville vara med och förhandla fram regionbudgeten inför 2026.

Men budgeten var ju klar redan i början av oktober. Varför behövde du stanna hela månaden ut?

– Sista veckan i oktober beslutades det om budgetarna på regionstyrelsens möte. Ett alternativ hade ju varit att jag satt kvar hela mandatperioden fram till valdagen, men för mig kändes det viktigt att lämna över innan valet så det blir tydligt för väljarna och andra partier vem som företräder MP efter valet, säger Fendert.

Söker jobb samtidigt

I tidigare intervjuer har Anton Fendert också klargjort att han tänker återuppta sina studier och ta examen från personalvetarprogrammet.

För att uppfylla villkoren för omställningsstödet har han nu i samband med sin ansökan uppgett att han samtidigt aktivt söker jobb.

Fendert berättar för Mitt i att han började sin första kurs den 3 november och att han läser termin fyra av sex till våren. Att studera är hans sätt att förbereda sig för arbetsmarknaden, förklarar han.

– När jag kan avsluta mina studier beror på vilken studietakt jag kan och får ha framöver. Jag har sökt jobb och kommer så fortsätta göra, säger Anton Fendert.

Gäller alla partier

Mitt i ställer frågan till Andrea Törnestam (S), ordförande i regionens arvodesutskott:

Varför behöver toppolitiker ha stöd för att kunna hitta ett nytt jobb? Klarar de inte det ändå?

– Det är helt enligt de avtal och regler som utgår från SKRs rekommendationer. Samma regler för omställningsstöd gäller samtliga partier och används av andra kommuner och regioner, säger Andrea Törnestam.

Därför avgår Anton Fendert (MP)

Kaos. Haveri. Slakt. Kritiken mot Anton Fenderts (MP) skötsel av SL-trafiken har varit brutal. Men det är inte alls därför han avgår, menar han själv. Bara en enda sak hade han velat göra annorlunda.

Anton Fendert viker inte med blicken när svårigheterna kommer på tal.

Inga hatstormar på sociala medier, förolämpningar om hans ålder eller totalsågningar från oppositionen har fått den välkammade 31-åringen från Sundbyberg att förlora fattningen.

"Kollektivtrafikens dödgrävare" kallades Miljöpartiet nyligen av Expressen med anledning av bussnedskärningarna i Stockholm. Hela Sveriges tillväxt hotas, larmar näringslivet.

Mitt i denna kritikstorm står Fendert märkvärdigt opåverkad.

– Nu ska vi ska ta SL in i något nytt. Och då tycker jag personligen att det är ett bra tillfälle att få in ett nytt ledarskap, säger Anton Fendert.

– Nu ska vi ska ta SL in i något nytt. Och då tycker jag personligen att det är ett bra tillfälle att få in ett nytt ledarskap, säger Anton Fendert.

Martin Svensson

– Jag försöker låta bli att läsa vad som skrivs i kommentarsfälten. Det är inte min favoritplats att befinna mig i. Men det är klart att det har varit många tuffa beslut som har väckt känslor, det är jag fullständigt medveten om, säger han.

En politiker måste ta de rätta besluten – inte de lätta, är hans mantra.

Ekonomin i spillror

– Vi har sanerat en ekonomi som var i spillror efter pandemin. Det saknades 2,5 miljarder inför förra årets budget. Jag tycker att vår koalition har hanterat den väldigt svåra situationen på ett bra sätt, säger han.

Att han nu ändå säger upp sig – en överraskning för hans eget parti – beror alltså inte på kritiken eller svårigheterna, menar han själv. Snarare tvärtom.

Just för att SL:s ekonomiska kris nu har hanterats kan han med gott samvete lämna över rodret till någon annan.

– Uppdraget har varit enormt ärofyllt. Men nu ska vi ta SL in i något nytt. Och det tycker jag personligen är ett bra tillfälle att få in ett nytt ledarskap, ny energi och någon som vill ta den här resan hela vägen in i nästa mandatperiod.

Varför stannar du inte till valet och låta väljarna recensera din politik?

– Jag tror att väljarna kommer att kunna recensera den ändå. Och jag vill vara ärlig med att jag inte kommer att kandidera, så att de hinner lära känna min efterträdare.

Vad blir domen över ditt styre tror du?

– Jag tror att man kommer att se att vi gjort väldigt många viktiga saker.

Har känts allra mest

Han lyfter fram påstigningen i bakdörrarna på blåbussarna och att man får ta med cykel på tvärbanan. Att taxan inte har höjts för barn, unga och äldre är han också stolt över. Men framförallt att SL nu går med plus igen.

Vad har varit tuffast för dig?

– Det som hände med pendeltågen våren 2023, att det fick sådana enorma konsekvenser för resenärerna och medarbetarna. Det har känts allra mest.

Själva beslutet att avveckla tågvärdarna var rätt, anser Anton Fendert. "Men jag har tänkt många gånger att vi borde ha gjort det annorlunda", säger han.

Själva beslutet att avveckla tågvärdarna var rätt, anser Anton Fendert. "Men jag har tänkt många gånger att vi borde ha gjort det annorlunda", säger han.

Martin Svensson

Han ångrar inte avvecklingen av tågvärdarna – det som enligt kritiken utlöste pendeltågskaoset.

– Det var rätt beslut anser jag fortfarande. Men jag har tänkt många gånger att vi borde ha gjort det annorlunda. Genomförandet blev inte bra. Såhär i efterhand önskar jag att vi hade haft mycket mer dialog med personalen.

Därför blev det innerstan

Att innerstaden har fått bära merparten av bussnedskärningarna tycker han också var rätt. Där finns flest resealternativ. Målet är framförallt att få fler bilister att välja kollektivtrafiken, förklarar han.

– Och det är inte speciellt många i innerstan som har gått från buss till att resa med bil. Däremot finns det många andra delar i länet där kollektivtrafikandelen är väldigt låg.

Så bussarna i innerstan kommer inte tillbaka, även om ni får mer pengar?

– Det ska så klart inte ska vara så att man inte kommer på bussen, eller att man väljer bort busstrafiken för att det är för trångt. Jag vet att trängseln på vissa linjer är stor och då är det antagligen vettigt att utöka busstrafiken där. Man följer detta noga just nu på trafikförvaltningen.

Hoppas komma igen

Anton Fendert lämnar ifrån sig ordförandeklubban i trafiknämnden senare i vår och avgår som regionråd under hösten.

Vad ska du göra nu?

– Det vet jag faktiskt inte. Jag ska ta examen i personalvetenskap och en fördel med det är att man kan hamna i många olika sektorer. Men jag hoppas att någon gång få jobba med kollektivtrafik igen.

Uppdraget har varit enormt ärofyllt.

Stockholms internationella rankning

År 2021 hamnade Stockholm som global etta i det amerikanska "Urban Mobility Readiness Index", där städer rangordnas efter hur långt de kommit med miljövänliga, högteknologiska och tillgängliga trafiklösningar.

År 2024 hade Stockholm fallit till sjätte plats, vilket oppositionspartierna ser som ett bevis på MP:s vanstyre. Indexet inkluderar dock många fler parametrar än kollektivtrafiken.

Med det smalare "Public transit sub-index", som mäter just kollektivtrafiken, har Stockholm klättrat två placeringar mellan 2023 och 2024, från femte till tredje plats globalt. Det är samma placering som då moderaterna lämnade ifrån sig makten 2022.

Stockholm placerar sig bättre än alla de nordiska grannstäderna Oslo, Köpenhamn och Helsingfors, med båda sätten att räkna.

Källa: Oliver Wyman Forum

Anton Fendert (MP)

Fyllde 31 år i januari. Tillträdde som trafikregionråd den 18 oktober 2022. Har suttit i regionfullmäktige i tio år.

Var tidigare oppositionsråd i Sundbybergs kommun. Har även varit politiskt sakkunnig för dåvarande miljö- och klimatminister Per Bolund (MP).

Sa upp sig från jobbet som trafikregionråd i januari för att i stället läsa klart sin utbildning i personalvetenskap.

Anton Fendert lämnar ifrån sig ordförandeklubban i trafiknämnden senare i vår och avgår som regionråd under hösten.

Källa: Wikipedia och Mitt i

Själva beslutet att avveckla tågvärdarna var rätt, anser Anton Fendert. "Men jag har tänkt många gånger att vi borde ha gjort det annorlunda", säger han.

Själva beslutet att avveckla tågvärdarna var rätt, anser Anton Fendert. "Men jag har tänkt många gånger att vi borde ha gjort det annorlunda", säger han.

Martin Svensson

Därför avgår Anton Fendert (MP): ”Vill vara ärlig mot väljarna”

Så tacklar han den hårda kritiken ✔ Det ångrar han mest ✔ ”Hoppas jobba med kollektivtrafik igen”