Bedrägerierna mot äldre i Stockholm fick i slutet av november ny fart. Under några dagar anmäldes ett tiotal sådana brott, framför allt på Kungsholmen. Oftast har det börjat med ett sms som uppges komma från Klarna.

En av dem som drabbats är Södermalmsbon Christine, 81. Hon fick ett sms om att hennes ”engångskort” var aktiverat. Skulle det vara så att hon inte beställt något kort uppmanades hon att ringa ett nummer som fanns i sms:et.

– Jag blev jätteorolig. Så jag ringde upp och sa att jag inte hade beställt något, säger Christine.

Beväpnade män på väg

I andra änden av luren fanns en person som kopplade över henne till vad som uppgavs vara SEB. Där förklarade en trevlig man att kriminella typer hade beställt kortet i hennes namn, och att de även beställt saker hem till hennes dörr.

Han varnade för att de kunde vara på väg dit nu. De kunde även vara beväpnade, redo att råna henne i lägenheten.

– Jag har varit kund hos SEB i säkert tio år. Man vet hur de låter och hur de svarar. Allt lät korrekt, säger Christine.

Hon uppmanades att låsa dörren och samla ihop guld och värdesaker. Mannen i luren sa att de skulle skicka ut personal från Trygg-Hansa för att inventera värdesakerna, ifall de skulle stjälas.

Fejk-sms:et från Klarna kom i telefonen och syntes bland andra, autentiska meddelanden.

Fejk-sms:et från Klarna kom i telefonen och syntes bland andra, autentiska meddelanden.

Mikael Andersson

Såg städad ut

Mannen höjde gradvis tonläget och stressnivån. Till slut nästan skrek han i telefonen.

– Jag var så skärrad. Jag är klar i knoppen och är inte född i går. Jag fattar inte att jag inte förstod vad som pågick, men han skrämde upp mig så med att kriminella personer på väg.

Mannen var kvar i telefonen när ”Trygg-Hansa” anlände.

– Han som kom hit presenterade sig, en trevlig och prydlig kille i fritidskläder. Han såg inte det minsta kriminell ut.

Killen bar ner värdesakerna till sin bil, med förevändningen att de skulle kontrolleras. Därefter försvann han med godset.

När mannen i telefonen sa att Christine nog måste ha ännu mer guld och en andra man, i sjaviga kläder, dök upp i dörren, gick det upp för Christine och hennes man vad som pågick.

De ringde polisen, som anlände inom några minuter, men bedragarna hann försvinna. Allt inträffade under ett telefonsamtal på ungefär en och en halv timme.

Besviken på sig själv

Christine blev av med sina föräldrars vigselringar och många fina smycken. Hon uppskattar det totala värdet till runt 300 000 kronor. Ändå är det inte det som känns mest.

– Man känner en sådan stor besvikelse på sig själv. Att man är godtrogen. Jag känner hur det sitter kvar i hjärtat. Min självkänsla är borta, och kommer att vara det ett tag. Det är för jävligt, rent ut sagt.

"Lägg på direkt"

Att kontakta media var inte självklart. Men Christine vill berätta om vad som hände, för att varna andra.

– Det enda vi kan göra är att prata om det. Många tycker det är skämmigt, men jag har inget att skämmas över. Det är typerna som luras som ska skämmas.

Klarna har skickat ut sms och push-notiser till alla sina kunder i Stockholmsområdet för att varna om bedrägerierna.

– Vi ser allvarligt på att vårt varumärke utnyttjas i bedrägeriförsök. De utnyttjar att folk litar på kända företag. Vi gör aldrig hembesök, och ringer aldrig upp för att be om personliga uppgifter eller bank-id. Påstår någon det så är det en bluff och man ska lägga på direkt, säger Joel Hedin, pressansvarig på Klarna.