Under Långholmen byggs nya gula linjen mellan Fridhemsplan och Älvsjö. För att tunnelbanan ska få el krävs en teknikbyggnad. Den måste ligga mitt emellan stationerna och rätt i förhållande till tunnlarna.

Att hitta en plats i innerstan där en sådan byggnad kan uppföras, utan att omgivningen påverkas, är svårt. Valet har fallit på ett område mellan Västerbron och Långholmens bollplan.

– Här tycker vi att vi har gjort en rimlig avvägning och säkerställt att det allra mesta av platsen kommer att kunna användas på samma sätt som i dag, säger Kajsa Nilsson, ansvarig för planeringen av sträckningen i fråga, i en kommentar.

Pelle Ennerling, hamnkapten på Heleborgs båtklubb, Långholmen.

Pelle Ennerling, hamnkapten på Heleborgs båtklubb, Långholmen.

Ellinor Hall

"Låsta i sin position"

Byggnaden ska vara 160 kvadratmeter stor. En del av ytan används på sommaren som husbilscamping och på vintern av Heleneborgs båtklubb för uppställning av båtar.

Mitt i har tidigare skrivit om planerna och den kritik som riktats mot husets placering. Heleneborgs båtklubb är inte nöjd med den dialog som hållits med regionen.

– Vid vårt senaste möte stod det klart att de var låsta i sin position. Trots våra rejäla inlagor och svidande kritik för deras undermåliga kulturmiljöanalys, säger hamnkaptenen Pelle Ennerling.

Heleneborgs båtklubb menar att teknikbyggnaden gör att klubben får plats med färre båtar vilket även ger färre båtar i kanalen – att det skadar ett turistmål och kulturarv.

Heleneborgs båtklubb menar att teknikbyggnaden gör att klubben får plats med färre båtar vilket även ger färre båtar i kanalen – att det skadar ett turistmål och kulturarv.

Stort kulturhistoriskt värde

Heleneborgs båtklubb vid Långholmen grundades 1919, och är en av stans äldsta. Enligt förvaltningen upptar teknikbyggnaden runt fem procent av den yta som klubben använder för vinteruppställning.

– Vår uppfattning är att de inte alls tar till sig av vårt kulturvärde och värdet att inte störa den unika samlingen av träbåtar. De får det att låta som att det skulle påverka tio båtar, men det håller jag inte för sannolikt. Speciellt under det flera år långa byggnadsskeendet, då är det nog 50 av våra 200 båtar som går bort.

Så här kan den nya teknikbyggnaden på Långholmen komma att se ut.

Så här kan den nya teknikbyggnaden på Långholmen komma att se ut.

Region Stockholm/Sweco

Sammantaget bästa platsen

Förvaltningen har tittat på fler platser – i parken norr om nuvarande plats, söder om fotbollsplanen och söder om Pålsundet – men menar att det här sammantaget är den bästa.

– Det handlar om flera olika saker, från avstånd till tunnlarna till påverkan på natur- och kulturmiljön under byggtiden. Vi har även tittat på byggnadens storlek och utformning. Det är alltid viktigt, speciellt på en plats som används för rekreation och där många rör sig, säger Kajsa Nilsson.

Nästa steg är att planerna går ut på granskning. Byggstart är preliminärt satt till början av 2030-talet.

Förslaget är att bygga en likriktarstation för nya tunnelbanan i det här området, strax väster om Västerbron. Det är i dag parkmark och uppställningsplats för båtar på vintern.

Förslaget är att bygga en likriktarstation för nya tunnelbanan i det här området, strax väster om Västerbron. Det är i dag parkmark och uppställningsplats för båtar på vintern.

Victor Malmcrona

150 kvm stor elstation ska byggas på Långholmen

För att nya tunnelbanan till Älvsjö ska rulla krävs el. Det betyder att en stor likriktarstation behöver byggas på Långholmen – vilket kan ställa till det för camping och båtklubb.

Spårtunnlarna för den nya gula linjen till Älvjsö dras under Långholmen. På ön krävs därför en likriktarstation, som ser till att tunnelbanan får ström.

 Att den hamnar där beror på att det är mitt emellan stationerna Liljeholmen och Fridhemsplan. Först var planen att den 150 kvadratmeter stora likriktarstationen skulle ligga innanför muren till Långholmens fängelse, men den platsen är inte längre aktuell.

– Sedan samrådet i november har vi i stället börja planera för att den ska ligga närmare Västerbron, säger Emma Sahlman, pressansvarig vid Förvaltning för utbyggd tunnelbana (FUT).

Pelle Ennerling, hamnkapten vid Heleneborgs båtklubb.

Pelle Ennerling, hamnkapten vid Heleneborgs båtklubb.

Pekka Pääkkö

Färre träbåtar

Nu tittar man på ett område mellan bron och Långholmens bollplan. Där finns grönytor och en plan yta som på sommaren används för husbilscamping, på vintern uppställning av båtar.

– Just nu känns det inte helt kört, men de är mer inställda på att ta vår mark eftersom de då slipper lägga stationen på parkmark. Vi känner oss inte helt överkörda, bara halvt. Än är inget klubbat, säger Annika Erneborg, som äger Långholmens husbilscamping.

– Vi försöker påverka förslaget, men det känns inte som att vi når fram. Jag kan inte riktigt se varför det är bättre att ta mark som används för uppläggning jämfört med parkmark som är outnyttjad, säger Pelle Ennerling, hamnkapten vid Heleneborgs båtklubb.

För båtklubbens del skulle det påverka det kulturarbete de utför med att bevara träbåtar, menar han.

– Vi får inte plats med lika många och vi får färre båtar i kanalen. Då knaprar man också på ett turistmål som man gärna annars lyfter fram som något bra.

Emma Sahlman, pressansvarig vid Förvaltning för utbyggd tunnelbana.

Emma Sahlman, pressansvarig vid Förvaltning för utbyggd tunnelbana.

Region Stockholm

Inte under jord

Förutom campingen och båtklubben för FUT även dialog med Stockholms stad om hur placeringen påverkar verksamheterna.

Att lägga stationen helt under mark är inte möjligt. Däremot tittar regionen på om det går att göra huset lägre genom att lägga en tredjedel av stationen under jord.

– Vi värnar kulturmiljön genom att hitta en god utformning av byggnaden och en placering som ger så lite påverkan som möjligt, säger Emma Sahlman.

Stationen måste även kunna nås för service dygnet runt och därför krävs en parkeringsplats. Större fordon måste också kunna nå den för underhållsarbeten.

Nästa samråd ska hållas under våren 2024. Besked om stationens höjd och utseende kommer också under våren.

Gul linje till Älvsjö

Den ska gå mellan Älvsjö och Fridhemsplan och får stationer i Liljeholmen, Årstaberg, Årstafältet och Östberga.

Spårtunnlarna går bland annat under Långholmen.

Flera samråd har hållits om planerna.

Under 2024 väntas förberedande arbeten starta.

Byggstart är beräknad 2025. Byggtiden uppskattas till 9 år.

Källa: Nya tunnelbanan

Vintertid används platsen för uppställning av båtar. På sommaren står husbilar här.

Vintertid används platsen för uppställning av båtar. På sommaren står husbilar här.

Victor Malmcrona

150 kvm stor elstation ska byggas på Långholmen

Båtklubb och camping i kläm när nya tunnelbanan byggs ✔ "Vi försöker påverka förslaget, men det känns inte som att vi når fram"