Bromma stadsdelsnämnd får allvarlig kritik av Justitieombudsmannen, JO, för långsam handläggning i fyra ärenden om personlig assistans enligt LSS.
Även dokumentationen i de fyra fallen har haft brister.
Handläggningstiden i de fyra fallen har varierat mellan 10 till 18 månader.
JO skriver att en handläggningstid om 3 till 4 månader är en rimlig tid. Det ska inte behöva ta upp till ett år eller mer annat än i mycket speciella undantagsfall.
”Det ger ett starkt intryck av att nämnden saknar sådana grundläggande kunskaper om förvaltningslagen och LSS som krävs för att ärenden om personlig assistans ska kunna hanteras rättssäkert och korrekt”, skriver JO.
De fyra ärenden handlar om personer som ansökt om hjälp enligt LSS, eller som ansökt om förlängd tid för LSS-hjälp.
Mitt i har varit i kontakt med Johan Heinonen (S), stadsdelsnämdens ordförande, som i ett mejl skriver att förvaltningen ser allvarligt på kritiken, i övrigt hänvisar han till förvaltningen.
Svarar skriftligen
Tidningen har bett om en telefonintervju med den i förvaltningen som kan svara. I ett mejl skriver Sofia Wigert, avdelningschef socialtjänsten Bromma, att hon inte har möjlighet för en telefonintervju och svarar i stället skriftligen:
"Vi ser allvarligt på den kritik som framförts och har vidtagit åtgärder för att förbättra vår verksamhet."
Sofia Wigert beklagar att enskilda har drabbats och skriver att förvaltningen har tagit fram en handlingsplan för att få bättre rutiner.
"Vi har gjort en genomlysning av samtliga ärenden och stärkt stödet till våra handläggare."
Förvaltningen kommer i fortsättningen att följa upp och utvärdera arbetet löpande, skriver Wigert.
Även JO kommer att följa upp hur Bromma stadsdelsnämnd arbetar med LSS-ärenden i fortsättningen. JO har skickat beslutet vidare till Ivo, Inspektionen för vård och omsorg, för kännedom.