De fick kontakt på internet via en gemensam vän, och bestämde träff på Karlbergs station. Richard stod och väntade när Jenny kom med pendeln från Järfälla.

– Klockan var 16.55 och han stod vid rulltrapporna. Det blev passionerat och explosivt redan vid första anblicken. Sedan den dagen har vi varit oskiljaktiga, säger Jenny.

Hon fortsätter:

– Du sprack upp i ett leende när du såg mig och då tänkte jag att ”det här kan bli bra”. Och det blev det ju! Jag åkte in på en after work som aldrig tog slut.

Nio år senare bestämde de sig för att sluta cirkeln genom att gifta sig inne på pendeltågsstationen. Kruxet var att den stängde 2017 och att det måste hända just den 20 mars – datumet de träffades första gången.

"Det är en otroligt fin gest av Trafikverket", säger Jenny Mattsson. "De ska ha en eloge för att de anammar två dårars önskan!"

"Det är en otroligt fin gest av Trafikverket", säger Jenny Mattsson. "De ska ha en eloge för att de anammar två dårars önskan!"

Dick Mattsson

Lastpallar och klotter

Karlbergs station stängdes när pendeltågstrafiken drogs om till Odenplan. Sedan dess tjänar den som reservstation, och har mestadels stått öde.

Trafikverket gav paret grönt ljus för vigsel, med villkoret att de höll sig i biljetthallen på grund av byggarbeten.

”Det var trevligt att få uppfylla någons önskan”, skriver entreprenören som tog emot paret.

– Kvinnan som öppnade åt oss stod sedan i sitt blåställ och grät! De hade städat bort lite bråte men det var fortfarande den coola, urbana miljön med klotter. Det här var en otroligt fin gest av Trafikverket, säger Jenny.

– Det går inte att beskriva med ord hur stort det var för oss att få gifta oss där, på just det datumet, säger Richard.

Vill flytta ihop

Efter bröllopsmiddagen avslutade de kvällen med biljard på Roq i närheten av Odenplan, precis som för nio år sedan.

Nu är förhoppningen att någon gång i framtiden flytta ihop, ”förhoppningsvis i närheten av Karlbergs station”. Hon bor i Järfälla och han i Solna, båda har barn från tidigare förhållanden och har valt att bo på olika håll.

– Vi jobbar lite från andra hållet så att säga. Folk tycker att det är lite konstigt att inte bo ihop men vi tycker att det är världens bästa grej. Jag tror att fler borde tänka lite längre än att man måste bo ihop direkt, säger Richard.

De flesta förfrågningar gällande Karlbergs station är från företag som vill starta verksamhet där, enligt Felicia Danielsson, presstalesperson på Trafikverket. Men då stationen finns kvar som reservstation är det inte aktuellt.

– Det kan hända att någon vill göra en filminspelning men det är inte vanligt. Och vad gäller vigslar kan jag lugnt säga att det inte är någon anstormning.

Ödslig station stått tom i sex år

Karlbergs station har stått tom och öde i sex år – redo att öppnas på en timme. Idéer om vad den skulle kunna användas till är dock många.

När Citybanan togs i bruk 2017 och pendeltågstrafiken flyttade till Odenplan var planen att riva Karlbergs station.

Men Trafikverket ändrade sig och behöll den som reservstation.

På en timme ska den kunna öppnas och tas i bruk.

 – Det är bra att ha den möjligheten, men oftast fungerar det bra med bussar för kortare tider av ersättningstrafik. Under mina fem, sex år tror jag att vi bara har behövt använda den högst fyra gånger, säger Magnus Sandberg, stationsförvaltare vid Trafikverket.

Är det ekonomiskt försvarbart att hålla igång Karlberg?

– Skulle det vara problem i tågtrafiken som håller i sig under längre tid, ja. Allt finns ju där.

– Låt säga att vi får en brand i ett teknikutrymme och har fullt med folk på tåget, då måste vi kunna släppa av dem någonstans. Det är hängslen och livrem just nu.

Karlberg rustades upp på 1990-talet och kostar enligt Trafikverket inte mycket att underhålla.

Stationen ses över en gång i månaden och besiktigas årligen för att se till att belysning, hissar och rulltrappor fungerar.

Det saneras även mycket klotter från fasaderna.

Förslagen på vad Karlberg skulle kunna användas till är många.

Det är allt från fester till kontor som vill hyra in sig.

– Klubbar, fik, boenden, det är alla möjliga idéer om vad man kan göra, säger Magnus Sandberg.

Men framtidsplanerna ligger i malpåse – åtminstone de kommande tio åren.

– Jag får nog en fråga varannan månad om vad som händer med Karlberg. Många tycker att man skulle kunna göra något roligare av en gammal stängd station. Men skulle något skulle hända i tågtrafiken är vi glada över att den finns kvar.

Det är en allsköns idéer om vad man kan göra.

Två tåg i minuten

Citybanan invigdes 2017 och pendeltågtrafiken flyttades från Karlbergs station till Odenplan. Pendeltågen lyftes bort från tågspåren ovan jord.

Pendeln stod för runt hälften av trafiken över Centralbrons två tågspår.

Centralbron kallas Getingmidjan för att så många tåg måste passera sträckan.

När det var som mest gick det ett tåg över Centralbron var 30:e sekund. Ett tågstopp på bron slog mot hela Sverige.

Källa: Trafikverket

Skulle "alltings jävlighet" slå in kan ändå en del av pendel- och fjärrtågstrafiken hållas igång genom Karlbergs station, enligt Trafikverket.

Skulle "alltings jävlighet" slå in kan ändå en del av pendel- och fjärrtågstrafiken hållas igång genom Karlbergs station, enligt Trafikverket.

Mostphotos

Karlbergs station – tom i tio år till

Redo som reservstation ✔ Förslagen regnar in