Även om vårt Göteborg har ett legendariskt starkt progg- och psyk-arv, hade de sex medlemmarna i Jättedam inga problem med att bryta sig igenom massan och etablera sig som ett av scenens mest intressanta och självklara namn. 

Men resan fram till nya albumet Onda blommor var inte helt enkel.

– Jättedam är lite av en dysfunktionell familj, och har så alltid varit, beskriver frontfiguren Jonathan Källström den sextett han snart släppt tre stycken album med. 

Deras skapandeprocess är ofta kaotisk, men charmen som fått dem att stå ut från svenska progg-mängden är kanske rotad i just det. Någonting egendomligt. 

Gensvaret på Eftersom ingen frågade 2018 är främsta beviset för Jättedams framgång. Med lysande recensioner i ryggen följde ett ständigt turnerande som resultat, och att få öppna för giganter som Baby Grandmothers, Slowgold och Kebnekajse, bland många andra. Direkt efteråt var det dags för nästa album.

Alla låtar spelades in i flera olika versioner och arbetades med i manisk takt, dag in och dag ut. Men när producenten Joar Sylvan ville spela in dem på Tambourine Studios hade de till slut tröttnat på skivan de jobbat så intensivt med. 

De började om helt på nytt, och i stället föddes åtta helt nya låtar till liv.

Fokus på ett enklare format, mer åt pop-hållet, var bandets mantra för det som till slut blev Onda blommor. Proggen och psykrocken som präglat Jättedam finns dock fortfarande intakt, insnärjd i någonting mer pop-drömskt.

– Det är åtta låtar som målar upp en bild av sin samtid, med en handfull olika färgsprakande genrer i paletten.

Onda blommor släpptes 1 september genom skivbolaget Gaphals.