Jan-Eric Tedfors har i många år fått hemtjänst från ett privat företag. Och det har han varit nöjd med.

Men sedan Järfälla kommun gick ut med att man planerar att säga upp samtliga avtal med privata aktörer inom hemtjänsten har han varit orolig.

– Beslutet drabbar oss alla oskyldiga kunder, säger han.

Det är efter flera kontroller och uppföljningar som kommunen har konstaterat omfattande brister hos privata hemtjänstbolag.

Därför har Järfälla kommun nu beslutat att ta över alla tjänster inom hemtjänst, avlösning, ledsagning och boendestöd i egen regi.

– Jag förstår att man inte vill ha kriminell verksamhet som lurar oss på skattepengar. Men tänker man inte på oss som använt det här? Nu kastas ju allt upp i luften, säger Jan-Eric Tedfors.

Inte fått information

När Järfälla kommun gick ut med beslutet sades att drabbade brukare skulle informeras.

Men Jan-Eric nåddes först av nyheten i Mitt i Järfälla.

– Jag har ännu inte fått någon information, säger han när vi hörs över telefon ett par dagar senare.

Jan-Eric Tedfors är orolig hur hemtjänsten kommer att se ut i framtiden.

Jan-Eric Tedfors är orolig hur hemtjänsten kommer att se ut i framtiden.

Privat

På ett extrainsatt kommunfullmäktige på måndag fattades det formella beslutet.

Totalt handlar det om åtta företag som man klipper med, varav tre har polisanmälts av Järfälla kommun för misstänkt välfärdsbrottslighet. Samtidigt avbryter kommunen även en pågående upphandling.

Avtalen med de företag som har polisanmälts har sagts upp, nu väntar tre månaders uppsägningstid.

För resterande bolag gäller detsamma som nu.

David Gyllenstråle är socialdirektör i kommunen.

– Det är viktigt att komma ihåg att alla omsorgstagare har rätt till det stöd som de har fått genom biståndshandläggningen. Det är precis det stöd som de sedan kommer att få i kommunal regi, säger han.

Planen är att cirka 120 medarbetare ska rekryteras under uppsägningstiden.

– Vi vet att det finns många bra och kompetenta medarbetare i dag. Vi ska gå ut och annonsera de tjänster vi behöver, men sen är det arbetstagarna som söker. Det blir ingen direkt verksamhetsövergång.

Hur resonerar ni kring brukare som är nöjda och vana med sin personal?

Givetvis är det en förändring och vi förstår verkligen att den kan vara jobbig. Men vi har väldigt bra personal inom kommunal regi och vi kommer arbeta med att göra en så bra övergång som möjligt.

David Gyllenstråle, socialdirektör i Järfälla kommun: "Vi som kommun skulle aldrig genomföra en sådan här kraftig handling om vi inte hade på fötterna att det vore för det bästa för våra invånare."

David Gyllenstråle, socialdirektör i Järfälla kommun: "Vi som kommun skulle aldrig genomföra en sådan här kraftig handling om vi inte hade på fötterna att det vore för det bästa för våra invånare."

Pressbild

"Vi bara körs över"

De senaste dagarna har flera äldre hört av sig till Mitt i och berättat att de, precis som Jan-Eric, inte har fått någon information om vare sig avtalsbrotten eller om vad som kommer att hända med deras hemtjänst.

Hur kommer det sig?

– Alla berörda brukare vars företag redan har sagts upp har fått information. Övriga brukare vars företag inte har sagts upp än har inte kunnat få den informationen, då beslutet formellt inte har tagits i kommunfullmäktige. Det gör det väldigt svårt.

Jan-Eric Tedfors är fortsatt besviken.

– Det är aldrig någon som frågar om vad vi vill. Vi bara körs över.