Jan Ednertz flyttade till Lilla Alby i augusti förra året. En månad senare skaffade han boendeparkering.

– Det kostar 750 spänn i månaden och så dras det automatiskt som vilket Netflixkonto som helst. Det har funkat klockrent, säger Jan.

Så var åtminstone fallet fram till i somras.

– När jag kom till bilen hade jag en p-bot på min ruta. Jag insåg att det var fel, jag har ju boendeparkering.

Och han var inte ensam. Enligt staden var skälet till boten ett fel hos en extern aktörs system, kopplat till stadens betalningstjänst.

Driftstoppet pågick mellan 22 och 26 juni. Enligt trafikchef Cecilia Wallenius dröjde det ytterligare någon vecka innan staden fick nys om det.

– Eftersom det gått ytterligare en tid hade p-vakter hunnit rapportera ett antal fordon, säger hon.

Tiotusentals kronor

Under tiden systemet låg nere skulle autobetalning ha genomförts för ungefär 60 fordon i Sundbyberg. Bötessummorna uppskattas till cirka 30 000 kronor totalt.

– Men vi har inte exakt uppgift om hur många som eventuellt har blivit rapporterade, säger Wallenius.

På sin hemsida har staden bett drabbade att överklaga sina anmärkningar till Polisen, samt logga in på stadens boendeparkeringstjänst för att kontrollera sina uppgifter.

Jan Ednertz är kritisk till stadens hantering av problemet.

– Hade det här varit ett kommersiellt bolag ligger det i deras intresse att man meddelar kunden. Sättet jag fick reda på det är att jag fick en p-bot.

Den överklagade han direkt. Han försökte också aktivera sitt kort på nytt, vilket han säger att staden uppmanade honom att göra.

Det gick sådär. Under telefonsamtalet med Mitt i gör han en upptäckt vid sin bil.

– Jag har fått en till, as we speak.

Hur känns det?

– Om mina överklagningar går igenom känns det väl hyfsat. Men så länge jag inte vet känns det lite förjävligt.

"Borde haft handlingsplan"

Enligt Cecilia Wallenius berodde den andra p-boten på att Jan Ednertz nya registrering nekats felaktigt av systemet. Det problemet ska nu vara åtgärdat och staden har upplyst Polisen om att anmärkningen inte stämmer.

Och om felet från i juni uppstår igen? Då kommer staden att informera p-vakterna om att inte bötfälla fordon med boendeparkering, säger Wallenius.

– Vi borde haft den här handlingsplanen tidigare, säger Cecilia Wallenius.

Samtidigt har den här sortens strul aldrig skett förr, tillägger hon.

– Det är lite typiskt att sådant här händer när det är semestertider och väldigt få är i tjänst.