Klockan var 6.30 i torsdags morse när Djam Djalos gäst upptäckte att dörren på något sätt hade gått i baklås. Trots att han inte använt låset så var han inlåst på toaletten i sin väns lägenhet i Rågsved.
Djam Djalo var själv på jobbet, men hans granne Papel Khan kom till undsättning. Dock utan att lyckas få upp dörren.
– Jag tog med mig en verktygslåda, men det gick inte, säger Papel Khan, som då började ringa till hyresvärden Familjebostäder.
Djam Djalo hade redan tidigare ringt dit samt anmält felet via det kommunala bostadsbolagets hemsida.
Papel Khan fick tag i fastighetsjouren några minuter i 7, och de sa att de skulle skicka någon "snart". Strax efter att de hade lagt på fick han dock ett sms där det stod att jouren slutade sitt skift klockan 7 och att han skulle kontakta Familjebostäder klockan 8.
"Akutsituation"
– Det var ju en timme till dess. Jag ringde upp och undrade hur det gick, och fick veta att de skulle komma så fort någon var ledig. Jag sa att det är en akutsituation och att de måste prioritera detta, säger Papel Khan.
Handtaget fick brytas upp för att personen som blivit inlåst på toaletten skulle kunna komma ut.
Mimmi Epstein
Tiden gick.
– Om det hade varit min fru som låst in sig och ingen hade varit hemma, hur hade det gått? Vi har ett barn som är sex månader, säger Djam Djalo, och fortsätter:
– Min vän började få panik i slutet.
När en fastighetsskötare kom och kunde få upp dörren var klockan över 10, då hade personen varit inlåst i 3 timmar och 40 minuter.
– Det är inte acceptabelt, säger Papel Khan.
Familjebostäders kommunikationschef Lott Jansson skriver i ett mejl till Mitt i att det har skett ett misstag från bolagets sida som berodde på att den personal som skulle täcka upp inte hade fått informationen.
"Vi beklagar verkligen att det drabbade en av våra hyresgäster som därmed fick vänta onödigt länge på att någon kom till undsättning".
Sådana ärenden ska hanteras akut skriver hon vidare, vilket innebär att det borde ha tagit cirka 15 minuter från Familjebostäders kontor i Farsta.