Inte lättlurad. Ingemar Aronsson, 89, i Järfälla blev uppringd av telefonbedragare. Men han synade bluffen. Foto: Erik Lejdelin

Ingemar, 89, stod pall mot telefonbedragarna

Ingemar Aronsson, 89, blev uppringd av en kvinna som påstod att någon hade tagit lån i hans namn. En man kunde vara på plats inom en kvart för att hämta hans kort – men Ingemar synade bluffen. "Då slog alla bromsklossar till."

  • Publicerad 07:16, 10 nov 2021

Jag lyckades sysselsätta dem i över fyrtio minuter, och under den tiden kunde de inte utsätta någon annan i alla fall.

För en tid sedan ringde telefonen hemma hos snart nittioårige Ingemar Aronsson i Bolinder Strand. En kvinna från ett långivarföretag presenterade sig på andra sidan luren.

– Hon sa att det inkommit en låneansökan på 250 000 kronor i mitt namn.

Det var väldigt brådskande och ingenting som hon och Ingemar kunde lösa. Han blev kopplad till en slags säkerhetsorganisation som hon påstod fanns upprättad mellan bankerna.

– Då var det en annan man som svarade och vi pratade ganska länge. Vi kom fram till att han skulle "döda" mina kort. Men det gick inte att göra över telefon.

Den gubben gick inte

En annan kille kunde vara vara på plats inom en kvart för att hämta korten. Ingemars varningsklockor hade börjat ringa tidigare men sen kom droppen som fick bägaren att rinna över.

– De sa att de bara behövde min pinkod. Då slog alla bromsklossar till. Jag sa att då får jag klippa korten innan jag ger över dem.

Men då började tonen i stället bli otrevlig och sa att så kan man väl inte göra. Till slut gav han upp och la på.

Blev du inte stressad av att prata med en bedragare?

– Nej, det var inte så farligt. Jag är klar i huvudet och sköter allting själv med datorer och telefoner. Men de var väldigt sofistikerade. Det är inte någon skojare som ringer och bara ber om kortuppgifter.

Ingemar Aronsson, 89, i Järfälla blev uppringd av telefonbedragare. Men han synade bluffen. Foto: Erik Lejdelin

Polisen i Järfälla får in flera polisanmälningar om äldrebedrägerier i veckan – ofta i kluster från olika områden i Järfälla.

– De sveper ett område och sen far de vidare till nästa. Förmodligen tar de fram nummer till alla äldre som bor där. Sen sitter de i en bil någonstans och ringer som bara den, säger kommunpolis Magnus Nilsson.

Kan bli av med livsbesparingar

Ofta går det till som Ingemars fall. De hävdar att de är från en bank, polisen eller liknande. Kort därefter finns en person på plats som kan ta hand om bankkorten.

– Då kan de ta ut 15 000 via bankomater. I vissa fall övertalar de offren att logga in via bank-id och då kan de komma åt kontot och länsa personen på miljoner kronor. Det är surt för någon som jobbat ett helt liv.

Brotten utreds centralt hos bedrägerisektionen i regionen. Lokalpolisen fokuserar mer på att förebygga och informera äldre.

– Jag har inga siffror men min känsla är att anmälningarna nu oftare handlar om försök till bedrägeri. Att de inte lyckas lika ofta längre.

Även om utsikterna för att haffa Ingemar Aronssons bedragare är små, känns det hela ändå som en liten vinst.

– Jag lyckades sysselsätta dem i över fyrtio minuter, och under den tiden kunde de inte utsätta någon annan i alla fall, säger han.

Ingemar Aronsson, 89, i Järfälla blev uppringd av telefonbedragare. Men han synade bluffen. Foto: Erik Lejdelin

Så skyddar du dig mot bedragare

Använd aldrig din bankdosa eller bank-id på uppmaning av någon som oväntat kontaktar dig.
Lämna aldrig ut koder eller andra känsliga uppgifter till någon. Om någon du inte känner ringer och du blir osäker, lägg på luren!

Oavsett om personen säger sig vara en nära släkting eller från banken, ett företag eller en myndighet. Bedragare kan hitta information på nätet för att lura dig.

Om du drabbas av eller misstänker bedrägeri, kontakta din bank omgående. Polisanmäl alltid och ta stöd av människor i din närhet.

Källa: Polisen

Visa merVisa mindre