Vid Barkarbystaden är grävarbetet för utökningen av den blåa linjen i full gång och grävskoporna går varma den soliga torsdagsförmiddagen när vi gör ett besök.
Här kommer en av de två nya tunnelbanestationerna i Järfälla att ligga.
Hur de nya stationerna kommer att se ut och vilken konst som ska pryda bergväggarna är klart. Men några lokaler för försäljning finns inte.
– Det kommer jag sakna, säger Kjell Berglund, som är ute och promenerar med sin hund Kajsa.
Han köper gärna både kaffe och kvällstidning när han åker kollektivt.
Så kommer uppgången att se ut.
Region Stockholm/White Arkitekter
"En mörk otrygg plats"
Avsaknaden av butiker är något som även Patrik Kimling, etablerare på Reitan convenience, kritiserar. Reitan äger bland annat Pressbyrån och 7-Eleven.
– En tunnelbanestation utan service blir en mörk, otrygg plats. Det blir färre som kommer åka kollektivt när man inte bygger med förutsättning för lokaler där människor kan känna trygghet, säger han.
Malin Blomström kan tycka det är skönt att veta att det finns någon man kan söka hjälp hos i tunnelbanan. Och då kan butiker bidra.
– Även om det inte är just personalens skyldighet att kliva in om något skulle hända, så känns det från den aspekten tryggare, säger hon.
Vad hade du velat se för butiker vid tunnelbanan?
– Jag var nyligen i Paris och där hade de jättemycket kaféer och alla möjliga butiker vid alla stora stationer. Det tyckte jag var mysigt.
Malin Blomström, 43, är själv lokförare på pendeln. “Det behövs mer synlig personal i trafiken över huvud taget. Det var ett stort slag mot pendeln när man tog bort tågvärdar. Det blir mer otryggt för oss och för resenärer”, säger hon.
Angie Gray
Finns inte i uppdraget
Men varför byggs det inga kiosker eller butiker?
Enligt region Stockholms förvaltning för utbyggd tunnelbana, så ingår det helt enkelt inte i regionens uppdrag att bygga kommersiella lokaler i tunnlarna.
– Grunden till problemet är i avtalen mellan staten, regionen och kommunerna som togs 2013 respektive 2017. Från regionens sida är vi angelägna om att få till mer verksamheter i och omkring våra stationer, säger Jakop Dalunde (MP), ordförande för trafiknämnden.
Men som det ser ut nu kommer det alltså inte finnas en enda butik i de nya tunnelbanetunnlarna.
– Tunnelbanan är vårt mest pålitliga och populära färdmedel. Jag kan bara beklaga att tidigare överenskommelser inte har inneburit utrymme för lokaler. Jag gör mitt yttersta för att förändra detta.
"Skönt med alternativ"
På en bänk, bara ett stenkast från nya tunnelbanan, sitter Dawod Husseini tillsammans med sin treåriga son Tony.
– Jag tycker det vore bra om det fanns Pressbyrån. Jag handlar där ofta, säger han.
Men vad gäller tryggheten i kollektivtrafiken tycker han snarare att det är viktigare med ordningsvakter och trygghetsvärdar.
– Jag brukar känna mig trygg ändå. Men det är viktigt att det finns fler vakter. I vissa områden syns de inte alls.
Dawod Husseini, 26, tillsammans med sonen Tony, 3 år.
Angie Gray
Fredrik Ankaräng bor granne med den blivande stationen i Barkarbystaden.
Han tycker förvisso att det är trevligt med ställen där man kan köpa kaffe, men poängterar att det viktigaste trots allt är att tågen går i tid.
– Det stora problemet är att det är mycket förseningar. Då blir det ju skönt med alternativ när vi får tunnelbana också.
Fredrik Ankaräng, 28 tillsammans med hunden Malte. "Butiker är inget måste, men skapar ändå lite trygghet"
Angie Gray