En influencer från Vallentuna la ut inlägg på sitt Instagramkonto där hen gjorde reklam för en produkt med rabatterbjudanden. Men inläggen är inte reklammarkerade. Att influencern hade ett samarbetade med företaget som gjorde produkten framgick bara om man gick in på företagets eget Instagramkonto.

Enligt Konsumentverket gick influencern då emot marknadsföringslagen, som kräver att det som är reklam ska anges tydligt, och att hen gjort sig skyldig till otillbörlig marknadsföring.

Nu har Konsumentverket bett influencern förklara hur reklaminläggen tydkligare ska märkas som reklam. Svaret måste in senast den 28 november.

Om man bryter mot marknadsföringslagen flera gånger går ärendet vidare till Patent- och marknadsdomstolen som beslutar om influencern ska betala ett vite, alltså en straffavgift. Den kan ligga på lägst 5 000 kronor men miljonbelopp har också utdömts.

Företaget bakom produkten har fått en liknande uppmaning av Konsumentverket.