En av av bostadsbolagens stora utmaningar är att minska hyresgästernas användning av el- och varmvatten.

Nu visar det sig att med en ganska liten insats kan man få hyresgäster själva att minska sin energiförbrukning, inte minst kring duschning och torkning av tvätt, enligt fastighetsbolaget Vitec.

Tillsammans med två bostadsbolag, varav ett är Väsbyhem, har fastighetsbolaget krokat arm med beteendeexperter runt beteendeförändringar vid energianvändning. I Upplands Väsby var det varmvattenanvändningen som skulle minskas.

Slumpmässigt utvalda

Under juni till oktober förra året fick 400 slumpmässigt utvalda hyresgäster en ny vy i sin digitala boendeplattform, som hjälpte dem att förstå konsekvenserna av hög el- och varmvattenanvändning. Det ledde till att lågförbrukare minskade sin förbrukning med 46 procent.

– Projektet gav oss nya metoder att angripa hållbarhetsutmaningar, säger Azarina Bäckström, hållbarhetsansvarig på Väsbyhem.

Utanför Sverige är den här typen av projekt vanliga för att skynda på den beteendeförändring för ett skifte mot ett hållbart samhälle.

– Det här projektet visar hur kraftfullt det kan vara att tillämpa beteendevetenskap i praktiken och jag är väldigt tacksam för att våra projektpartners vågade testa ett, i Sverige, ganska nytt sätt att lösa problem på. Genom att förstå och påverka beteenden kan vi göra en verklig skillnad när det gäller att minska energianvändningen, säger psykolog Niklas Laninge.