I juni 2022 skickade Erika Westerlund i Viksjö in en ansökan till Järfällahus om att få en laddstolpe till sin parkeringsplats.

– De skulle ha tre månader på sig att återkoppla. Jag beställde en ny hybridbil, men sen blev beskedet att jag inte får någon laddbox eftersom upphandling pågår.

Upphandling pågår

Sedan dess har hon legat på Järfällahus om när hennes laddbox kan installeras. Men svaret har bara varit att "upphandling pågår".

– Min granne med parkeringsplatsen bredvid har en laddbox installerad. Det finns ju el framdraget. Och jag vet att en upphandling inte pågår i två år.

Eftersom hon haft en hybridbil har det fungerat, men nu vill hennes arbetsgivare att hon ska ta en helt eldriven bil.

– Jag vet inte vad jag ska göra, måste jag tvingas flytta eller måste jag byta jobb? Jag känner att måttet är rågat. Hade jag bott i en bostadsrätt hade det inte varit några problem.

Blev för dyrt

Hos Järfällahus är de medvetna om att det tagit lång tid. Orsaken är enligt dem att lösningen de först hade på plats fick stoppas.

– Vi stoppade förra lösningen för att det inte var hållbart för oss. Att det dröjt så länge har handlat om att vi vill ha en bra lösning som vi kan ha kvar, säger Michael Makdissi, energi- och miljöstrateg på Järfällahus.

Den tidigare lösningen var att hyresgästerna kunde ansöka om en laddbox till sin parkeringsplats med en fast tilläggsavgift. Men kort därefter började elpriserna att skena. Bolagets ekonomiska kalkyler för laddboxarna höll inte.

– Vi märkte att stolparna började användas mer flitigt när elpriset stack i väg. Användningen blev mycket högre än vi hade kalkylerat för. Många passade på att ladda mer hemma där priset var fast, säger Michael Makdissi.

En djungel

På grund av de höjda priserna och den ökade användningen tvingades bolaget att pausa nya laddboxar.

Sedan dess försökt hitta en ny lösning.

– Att hitta en ny leverantör har varit en djungel. Det är en ganska ny marknad och det finns många olika lösningar. Många produkter har inte varit så länge på marknaden och vi vill ha en tillförlitlig lösning.

Lösning på gång

Nu har Järfällahus hittat en produkt via deras HBV-avtal – som är allmännyttans samlade upphandlingstjänst.

–  Planen är att vi ska ha en färdig produkt till hösten igen, säger Michael Makdissi.

Men för att systemet inte ska bli alltför dyrt för Järfällashus kommer de skruva på betalningsmodellen.

– Det kommer mer likna det system som vi har på laddboxarna på gatan. Att man får betala för den faktiska elen man använder.

Erika Westerlund förstår att det handlar om kostnader, men hon är kritisk mot att bolaget inte återkopplat på två år.

– Jag har ringt månad ut och månad in och ni har fått reda på mycket mer än vad jag fått veta. De borde förstå vilka konsekvenser det här leder till för deras hyresgäster. Och med tanke på hur stolta Järfälla kommun är för sitt miljöarbete kan jag känna att de borde ha fått till en lösning snabbare.