Stadsbyggnadsnämnden antog ett stort program för Fruängen den 9 november. Det innebär att arbetet med att göra detaljplaner för 1 000 nya bostäder, 800 arbetsplatser och en ny bytespunkt för kollektivtrafik kan börja.
En ny bilväg har också ingått i programmet. Planen var att göra om parkstråket mellan Fruängens centrum och Mälarhöjdens IP till en gata, för att serva de bostäder som planeras i parkens båda ändar.
– Vi är inte emot att man bygger i Fruängen. Men vi vill bevara det här parkstråket, som är en liten del av ett jättestort projekt. Grönskan här behövs, sa Fruängsbon Lena Wernersson när Mitt i träffade henne och andra Fruängsbor i parken i slutet av oktober.
Ordet gata ströks
För att möta kritiken presenterade stadsbyggnadskontoret ett omarbetat program för politikerna vid nämndmötet den 9 november. Ordet "gata" hade tagits bort. I stället stod det att man ville skapa "en ny koppling utformad med prioritet för gående och cyklister i parkstråket".
– Vi fick medskicket från stadsbyggnadsnämnden att titta på en mer varsam utformning av parkstråket. För att stärka Mälarhöjdens idrottsplats som målpunkt föreslår programmet en ny koppling mellan tunnelbanan och idrottsplatsen som ska göra området tryggt och befolkat under dygnets alla timmar. Detta ska göras genom förbättrade gång- och cykelstråk, nya mötesplatser och bebyggelse med aktiva bottenvåningar, berättade biträdande projektledaren Robert Gremalm för Mitt i.
"Koppling" kan dock betyda allt från gata till parkväg – och Robert Gremalm betonade att man vill ha kvar möjligheten att bygga en gata, om det behövs för att angöra fordon vid de nya husen.
Politiker vill bevara
Det vill dock inte politikerna. Därför har den politiska majoriteten (S, V och MP) nu lagt till en vägledande formulering i programmet för Fruängen. I det betonar man vikten av att parkstråket bevaras och menar att fordonens angöring till de nya bostäderna får lösas ändå.
– Jag är glad att vi nu har godkänt programmet som pekar ut hur Fruängen ska utvecklas. I arbetet med detaljplaner är det viktigt att byggnaderna får en bra angöring och att parkstråket mellan centrum och idrottsplatsen samtidigt bevarar sin funktion som gång- och cykelstråk, säger stadsbyggnadsnämndens ordförande Jan Valeskog (S).
Även oppositionspartierna betonar i skriftliga tillägg att de motsätter sig bygget av en gata. Moderaterna vill dessutom slopa bygget av bostäder i parkens norra del, närmast Mälarhöjdens IP.
Bevakar som hökar
Gröna Fruängen tänker fortsätta sitt arbete, betonar Lena Wernersson.
– Det låter jättebra det här, men frågan är om man vågar lita på det. Mycket kan hända under detaljplaneprocessen. Vi fortsätter att bevaka frågan som hökar, säger hon.