Pendeltåget som Jenny Dreschel åkte med tvingades utrymma alla passagerare vid Arlanda.

Det var minusgrader och alla bussar var fulla, men hon lyckades få tag på en taxi tillsammans med en annan strandsatt resenär.

Summan på hennes kvitto blev 839 kronor. Hon skickade in originalkvittot, tillsammans med kopia på sitt accesskort, för att få den av SL utlovade förseningsersättningen.

Kände sig anklagad

Men det kom inga pengar. När hon hörde av sig till SL:s kundtjänst fick hon veta att kvittot inte godkändes. SL menade att de fått in en kopia.

– Jag blev fruktansvärt provocerad. Jag är en seriös människa, jag köper månadskort och skulle aldrig fuska, säger Jenny Dreschel.

SL:s förseningsersättning gäller om man riskerar att bli mer än 20 minuter försenad, för resor till en kostnad på upp till 1 210 kronor.

Under 2021 betalades drygt 11 miljoner kronor ut. 2019, innan pandemin, var siffran 21 miljoner kronor.

Det är främst pendeltågsresenärer som drabbas. De reser ofta längre sträckor där det är svårare att hitta alternativa resvägar och taxiresorna som ska ersättas blir längre och därmed dyrare, enligt Elin Lindström vid trafikförvaltningens presstjänst.

Bedömningen har dock blivit strängare på senare år. För fem år sedan beviljades 86 procent av ansökningarna, mot 74 procent förra året.

Samma gäller överklaganden. För fem år sedan gick i princip alla igenom, mot mindre än hälften 2021.

66 polisanmälningar

Elin Lindström säger att IT-stödet har blivit bättre vilket gjort det enklare att upptäcka misstänkt fusk.

Antalet polisanmälda bedrägerier ökar också. Förra året gjorde man 66 stycken. jämför med året innan då samma siffra var 56.

Jenny Dreschel är biomedicinsk analytiker och arbetspendlar mellan Uppsala och arbetet vid Karolinska i Huddinge.

– Denna vinter har varit en katastrof. Jag kommer ofta för sent. Den 9 februari tog jag ut en semesterdag eftersom det inte gick att lita på trafiken, säger hon.

Hennes avbrutna resa ägde rum i november förra året. Men snart var det dags igen. Vid det stora tågstoppet den 8 februari fick hon och alla passagerare gå av i Märsta.

Även denna gång delade hon en taxi, och begärde sedan förseningsersättning. Vid det tillfället var det i  stället hennes medresenärs kvitton som ifrågasattes, enligt Jenny Dreschel.

Ligger ute med pengar

Elin Lindström har kollat upp Jennys ärende och uppger att deras kundtjänst hade svårt att verifiera om de hade fått in ett originalkvitto eller inte och att de nu valt att gå på kundens ord och bevilja ersättning eftersom ärendet dragit ut på tiden.

Till sist landade 839 kronor på Jenny Dreschels konto, för taxiresan i november. Resan hon gjorde i februari har hon inte hört något om.

– Det är mycket pengar att ligga ute med, säger hon.